به گزارش اکوایران، در روز یکشنبه هشتم اسفند قیمت محصولات پتروشیمی برای عرضه در بازار فیزیکی بورس کالا طی یک هفته آینده در حالی اعلام شد که با وجود کاهش نرخ ارز نیمایی، بهای عرضه اغلب گریدها با رشد قیمتی همراه بود. این افزایش قیمت پایه عرضه نسبت به نرخ پایه در هفته قبل متاثر از سیگنال رشد قیمت جهانی مواد اولیه پتروشیمیایی بود.

نرخ دلار نیمایی برای محاسبه قیمت پایه عرضه محصولات پتروشیمیایی در بازار فیزیکی بورس کالا در هفته منتهی به روز یکشنبه 15 اسفند برابر 240 هزار و 405 تومان در نظر گرفته شد که این رقم نسبت به نرخ دلار هفته قبل کاهش 0.14 درصدی داشت.

تقابل سیگنال‌های ارزی و جهانی در رینگ پلیمری

نرخ جهانی بخش قابل توجهی از محصولات پلیمری در هفته گذشته افزایش داشت؛ با توجه به آغاز حمله روسیه به اوکراین احتمال رشد بیشتر قیمت‌ها در روزهای آینده وجود دارد که این موضوع می‌تواند از افزایش بیشتر نرخ عرضه کالاهای پلیمری و شیمیایی در بورس کالای کشور در هفته‌های بعد حمایت کند.

از 32 محصول زیرگروه پلیمری که در رینگ پتروشیمی بورس کالای ایران عرضه می‌شوند، قیمت پایه 18 محصول افزایشی و بهای 12 محصول با کاهش قیمت اعلام شد. البته تنها 4 محصول با کاهش قیمت جهانی روبرو شده بودند و علت کاهش نرخ پایه عرضه در 8 محصول دیگر عقبگرد نرخ ارز در بازار داخل بود. پلی استایرن معمولی، پلی‌اتیلن سنگین فیلم، پلی‌پروپیلن فیلم و پلی‌اتیلن سبک فیلم 4 محصول گروه پلیمری بودند که ظرف هفته گذشته با کاهش قیمت در بازارهای جهانی روبرو شدند که البته این کاهش نرخ نیز محدود بود.  

رشد نرخ محصولات شیمیایی ادامه‌دار می‌شود؟

از 20 محصول شیمیایی عرضه شده در بازار فیزیکی بورس کالا برای هفته 8 تا 15 اسفند، 10 محصول با رشد قیمتی عرضه شدند. در این میان بهای دی‌اتیلن گلایکول با رشد 3 درصدی بیشترین رشد هفتگی قیمت را داشت. نرخ اسید استیک نیز با افت 7.8درصدی نسبت به قیمت هفته قبل بیشترین کاهش قیمت را در این بازار تجربه کرد. با توجه به حمله روسیه به اوکراین و احتمال صعود نرخ گاز طبیعی با محوریت بازارهای اروپایی احتمال رشد قیمت محصولات این بخش در هفته‌های بعد وجود دارد. این موضوع می‌تواند متقاضیان را برای خرید این محصولات در هفته جاری به بازار فیزیکی بورس کالای ایران بکشاند.