به گزارش اکوایران، سهام شرکت زغال‌سنگ پرورده طبس با نماد کزغال در بازار اول فرابورس ایران شناخته می‌شود. کزغال به نسبت شرکت‌های هم‌صنعت خود از ارزش بازاری سهام و فروش ماهانه بالاتری برخوردار است. این مسئله باعث شده تا کزغال به عنوان غول صنعت زغال‌سنگ بورس تهران به شمار رود. ارزش بازاری سهام شرکت زغال‌سنگ پرورده طبس در حال حاضر 7 هزار و 224 میلیارد تومان است. تنها محصول کزغال کنستانتره زغال‌سنگ به شمار می‌رود و تمام تولیدات این شرکت در بازارهای داخلی عرضه می‌شوند. شرکت سرمایه‌گذاری صدر تأمین و شرکت بین المللی فولاد تجارت دالاهو-سهامی خاص دو سهامدار عمده شرکت زغال‌سنگ پرورده طبس به شمار می‌روند که نزدیک به 80 درصد سهام کزغال را تحت تملک دارند.

رشد فروش 900 میلیارد تومانی کزغال در 7 ماهه 1402

صنعت زغال‌سنگ با توجه به محدودیت‌های تولید و بازار فروش داخلی با چالش‌هایی در روند درآمدزایی خود مواجه است. شرکت زغال‌سنگ پرورده طبس در سال 1400 با هزار و 463 میلیارد تومان فروش، به طور متوسط ماهانه 122 میلیارد تومان درآمدزایی کرده است. کزغال در سال 1401 بیش از 86 درصد رشد درآمدزایی داشت و با 2 هزار و 724 میلیارد تومان فروش به متوسط ماهانه 227 میلیارد تومانی دست پیدا کرد.

photo_۲۰۲۳-۱۱-۰۵_۱۸-۲۲-۵۴

بیشترین میزان فروش ماهانه کزغال در سال 1400 به فروردین ماه با 219 میلیارد تومان درآمد عملیاتی تعلق گرفت و در سال 1401 با 394 میلیارد تومان این بار به بهمن ماه تعلق داشت و مهر ماه 1401 بیشترین میزان افزایش فروش به نسبت ماه مشابه در سال قبل را به خود اختصاص داد.

تحلیل بنیادی سهام خساپا/ افزایش 345 درصدی زیان‌دهی سایپا در سال 1402

شرکت زغال‌سنگ پرورده طبس در هفت ماهه طی شده از سال جاری نشان داده که عملکرد بهتری به نسبت هفت ماهه ابتدایی سال قبل در زمینه درآمدزایی داشته است. این شرکت تا انتهای مهر ماه امسال 2 هزار و 353 میلیارد تومان فروش داشته که به نسبت فروش هزار و 452 میلیارد تومانی هفت ماهه ابتدایی سال 1401 رشد 62 درصدی و به زبان دیگر، افزایش 901 میلیارد تومانی داشته است. در این هفت ماهه، بیشترین میزان فروش به شهریور ماه با 386 میلیارد تومان تعلق گرفته و بیشترین افزایش فروش ماهانه نسبت به ماه مشابه در سال قبل نیز به مرداد ماه با 94 درصد رشد تعلق گرفته است.

افزایش 287 میلیارد تومانی سود‌آوری کزغال

شرکت زغال‌سنگ پرورده طبس معمولا بالاترین میزان حاشیه سود فصلی خود را در بهار هر سال تجربه می‌کند. با توجه به محدودیت‌های افزایش و توسعه تولیدات در صنعت زغال‌سنگ و بازار فروش داخلی زغال‌سنگ در کنار برخی محدودیت‌های صادراتی، مهم‌ترین عامل اثرگذار بر روند درآمدزایی و سود‌آوری محصولات این مجموعه مجوز‌های افزایش نرخ فروش است.

شرکت زغال‌سنگ پرورده طبس در زمستان دو سال اخیر با توجه به کاهش نرخ حاشیه سود ناخالص خود، افزایش نرخ فروش داشته است. با این حال کزغال توانسته است در فصولی که فاصله زیادی با تغییرات نرخ جدیدی نداشته است به وسیله حاشیه سود متناسب به سود‌آوری قابل توجهی دست پیدا کند.

کزغال در بهار امسال 70 درصد بیشتر از بهار 1401 سود خالص به دست آورد و در تابستان نیز توانست به 44 درصد رشد سود‌آوری دست پیدا کند. در مجموع، عملکرد کزغال در شش ماهه سال جاری با رشد 287 میلیارد تومانی سود خالص یا به زبانی دیگر با افزایش 58 درصدی آن همراه بوده است.

photo_۲۰۲۳-۱۱-۰۵_۱۸-۲۲-۵۵

عملکرد ضعیف ایران خودرو در تابستان/ زیان انباشته ایران خودرو به 97 همت رسید!