به گزارش اکوایران ، شرکت سرمایه‌گذاری صنایع شیمیایی ایران در مهر ماه سال گذشته در لیست تحریم‌های آمریکا قرار گرفت. سهام این شرکت که در صنعت محصولات شیمیایی بورس تهران با نماد شیران شناخته می‌شود؛ ارزش بازاری 25 هزار و 807 میلیارد تومانی دارد. بخش اصلی محصولات شرکت سرمایه‌گذاری صنایع شیمیایی ایران را الکیل بنزن خطی ، الکیلات سنگین و نرمال پارافین مازاد تشکیل می‌دهد. نزدیک به 78 درصد فروش داخلی شیران در هفت ماهه طی شده از سال مالی جاری این شرکت به محصول الکیل بنزن خطی تعلق دارد. نزدیک به 56 درصد فروش صادراتی این مجموعه در سال مالی جاری شیران به الکیل بنزن خطی و 42 درصد نیز به نرمال پارافین مازاد تعلق دارد. فروش صادراتی این مجموعه در هفت ماهه اخیر، 54 درصد درآمد عملیاتی را به خود اختصاص داده و فروش داخلی شیران 46 درصد درآمد‌های عملیاتی این مجموعه بوده است.

حجم بالای فروش صادراتی شیران نشان می‌دهد که این مجموعه با وجود قرار گرفتن در لیست تحریم‌های آمریکا، به خوبی توانسته است بازار غیر رسمی خارجی محصولات خود را پیدا کند. شیران با توجه به میزان صادراتی که به ثبت رسانده است؛ از نماد‌های دلاری بازار سهام به شمار می‌رود. صنعت محصولات شیمیایی از نیمه اردیبهشت ماه درگیر افزایش نرخ گاز است که پیش بینی می‌شود صورت‌های مالی فصل تابستان با کاهش حاشیه سود ناخالص بالاتری همراه باشد.

رشد 46 درصدی فروش امسال شیران

سال مالی شیران در آذر ماه هر سال به پایان خود می‌رسد. این مجموعه در هفت ماهه طی شده از سال مالی جاری خود توانسته است 5 هزار و 224 میلیارد تومان فروش کند که به نسبت درآمد عملیاتی هفت ماهه ابتدایی سال مالی قبلی که در محدوده 3 هزار و 580 میلیارد تومانی قرار داشت؛ 46 درصد افزایش یافته است. ادامه تحلیل فروش ماهانه شیران، در بازه زمانی سال معمول کشور انجام خواهد شد.

شرکت سرمایه‌گذاری صنایع شیمیایی ایران سال 1400 را با متوسط فروش ماهانه 429 میلیارد تومانی به پایان رساند. متوسط فروش ماهانه شیران در سال 1401 به 733 میلیارد تومان رسید که نشان از رشد 71 درصدی درآمد‌های عملیاتی این مجموعه در سال گذشته دارد. شیران در زمستان سال گذشته 2 هزار و 577 میلیارد تومان فروش داخلی و صادراتی داشته است که بالاترین میزان فروش فصلی سال گذشته بود. بیشترین میزان رشد فروش فصلی شیران به نسبت فصل مشابه در سال قبل از آن نیز در سال 1401 به فصل زمستان با 113 درصد افزایش تعلق می‌گرد. معمولاً شرکت‌های مواد شیمیایی صنعت محصولات شیمیایی در فصل زمستان بیشترین میزان فروش فصلی خود را به ثبت می‌رسانند.

image_2023-08-21_09-17-27

فروش ماهانه شیران و شرکت‌های هم صنعت آن به دلایل متعددی از نوسانات بالایی برخوردار است. این شرکت‌ها به دلیل حجم صادرات و فروش داخلی هم از قیمت‌های داخلی و هم از قیمت‌های جهانی تأثیر می‌پذیرد. از سوی دیگر با توجه به حجم تولیدات این مجموعه که در صورت روانه شدن تمام آن به سمت بازار داخل موجب افت قیمت بازاری این محصولات می‌شود و با درنظر گرفتن مشکلات صادراتی برای شرکتی که تحریم شده؛ فروش صادراتی شیران ممکن است در ماه‌هایی که راه فروش صادراتی هموارتر باشد؛ شدت یابد.

رکود، مهمانی که صاحب‌خانه معاملات شد!

شیران در سال 1402 توانست بهار را با 16.5درصد رشد فروش پشت سر بگذارد. فروش تیر ماه شرکت سرمایه‌گذاری صنایع شیمیایی ایران به نسبت تیر ماه سال قبل با افت یک درصدی همراه بوده است. فروش 665 میلیارد تومانی شیران در تیر ماه امسال درحالی به ثبت رسیده است که این مجموعه در تیر ماه سال 1401 رشد فروش 64 درصدی به نسبت تیر 1400 داشته است.

افت حاشیه سود ناخالص همزمان با رشد حاشیه سود خالص

مهم‌ترین چالش صنعت محصولات شیمیایی از ابتدای سال تا به اینجا، تغییر نرخ گاز خوراک بوده است. در سه ماهه ابتدایی امسال که حاشیه سود خالص این شرکت به نسبت سال قبل رشد داشت؛ حاشیه سود ناخالص شیران افت کرد که بیانگر رشد بیشتر بهای تمام شده محصولاتش به نسبت درآمد‌های عملیاتی این مجموعه بوده است.

شیران در سه ماهه ابتدایی سال گذشته با حاشیه سود ناخالص 37 درصدی و حاشیه سود خالص 38 درصدی، 6 هزار و 253 میلیارد تومان سود خالص فصلی شناسایی کرد. در تابستان 1401 حاشیه سود ناخالص شیران تا 27 درصد کاهش یافت و حاشیه سود خالص نیز به 30 درصد رسید. در سه ماهه سوم سال گذشته حاشیه سود ناخالص شرکت سرمایه‌گذاری صنایع شیمیایی ایران تا 43 درصد رشد کرد و حاشیه سود خالص این مجموعه به سطح 58 درصد رسید.

image_2023-08-21_09-16-42

شرکت سرمایه‌گذاری صنایع شیمیایی ایران در زمستان پارسال تا سطح 32 درصدی حاشیه سود ناخالص و سطح 37 درصدی حاشیه سود خالص فصلی پس رفت. در سه ماهه ابتدایی امسال، حاشیه سود ناخالص شیران به 35 درصد رسید و 2 درصد به نسبت بهار 1401 افت داشت. حاشیه سود خالص شیران در بهار امسال تا سطح 49 درصدی بالا آمد تا شیران همچنان از درآمد‌های غیر عملیاتی خود سود شناسایی کند. با تمام این تفاسیر و رشد هزینه‌های تولید پتروشیمی‌ها، پیش‌بینی می‌شود شیران در تابستان عملکرد خوب بهار را تکرار نکند.