به گزارش اکوایران ، سهام شرکت روزدارو، در بازار دوم بورس تهران با نماد دروز شناخته می‌شود. دروز در صنعت مواد و محصولات دارویی بازار سهام دسته بندی شده است. شرکت روزدارو به صورت مستقیم به تولیدات دارو می‌پردازد و بیش از 90 درصد محصولات خود را در بازار‌ها داخلی به فروش می‌رساند. نحوه فروش دروز در کنار مواد اولیه مصرفی و زنجیره تولید دارو‌ها بیانگر ریالی بودن سهام این شرکت است زیرا نوسانات نرخ دلار بر بهای تمام‌شده درآمد‌های عملیاتی این مجموعه مؤثر‌تر از درآمد‌های عملیاتی آن است.

شرکت‌های دارویی به دلیل حساسیت بالای نرخ‌های فروش محصولاتشان و قیمت‌گذاری دستوری در این صنعت، با مشکلات متعددی روبرو هستند. از یک سو این شرکت‌ها به دلیل مالکیت خصوصی و سهامی عام بودن؛ باید منافع سهامداران را در نظر بگیرند و از سوی دیگر با حساسیت بالای قیمت محوصلات دارویی و اثر نزدیک تغییرات نرخ دارو‌ها بر تورم بهداشت و درمان، گاهی موظف به فروش در قیمت‌های غیر اقتصادی می‌شوند. حتی به دلیل نیاز به هماهنگی در زنجیره تأمین دارو کشور، داروسازان در ارتباط با نوع تولیدات خود از اختیارات تامی برخوردار نیستند. با وجود آسیب‌های مالی غیر قابل جبران در این صنعت، باید در نظر داشت که کنترل زنجیره تأمین دارو کشور از اهمیت به مراتب بالاتری برخوردار است.

رشد 208 درصدی درآمدزایی دروز

شرکت روزدارو سال 1400 را با متوسط فروش ماهانه 17.8 میلیارد تومانی به پایان رساند. متوسط فروش ماهانه دروز در سال 1401 به 44 درصد رسید که نشان از رشد 147 درصدی درآمد‌های عملیاتی این مجموعه در سال گذشته دارد. دروز در زمستان سال گذشته 186.5 میلیارد تومان فروش داخلی و صادراتی داشته است که بالاترین میزان فروش فصلی سال گذشته بود. بیشترین میزان رشد فروش فصلی دروز به نسبت فصل مشابه در سال قبل از آن نیز در سال 1401 به فصل زمستان با 202 درصد افزایش تعلق می‌گرد. معمولاً داروسازان در فصول سرد سال عملکرد فروش بهتری به ثبت می‌رسانند.

image_2023-08-19_12-46-28

فروش ماهانه دروز در سال 1400 از تعادل بالاتری برخوردار بود؛ در حالی که این مجموعه در سال 1401 نوسانات بالایی را در فروش ماهانه خود تجربه کرده است. نوسانات فروش ماهانه سال 1401 روز دارو عمدتا به دلیل تغییرات عمده نرخ فروش محصولات این مجموعه در نیمه تابستان شکل‌گرفته است.

دروز در سال 1402 توانست بهار پرفروشی را با 208 درصد رشد فروش تجربه کند. فروش تیر ماه روزدارو به نسبت تیر ماه سال قبل با رشد 76 درصدی همراه بوده است. فروش 73 میلیارد تومانی روزدارو در تیر ماه امسال درحالی به ثبت رسیده است که این مجموعه در تیر ماه سال 1401 نیز رشد فروش 170 درصدی به نسبت تیر 1400 داشته است.

افزایش ادواری حاشیه سود روزدارو

سودآوری داروسازان در شرایط تورمی کشور در فصول مختلف، متفاوت است. داروسازان معمولاً در فصل‌های سرد سال با رشد حجم فروش خود از موجودی‌های انبار خود می‌کاهند. از سمت دیگر افزایش نرخ دارو‌ها معمولاً در بازه‌های زمانی میان مدت اتفاق می‌افتد. این مسئله باعث می‌شود تا داروسازان در برخی از فصول سال که از آخرین تغییرات نرخ فروش خود فاصله گرفته‌اند؛ حاشیه سود اندک و یا منفی داشته باشند.

البته نهاد‌های ذی‌ربط برای مجوز دادن به افزایش نرخ محصولات داروسازان، سعی می‌کنند تا در هر مرحله چند قلم از دارو‌های داروسازان را افزایش نرخ دهند تا تغییرات نرخ محصولاتشان به صورت جمعی برای تمامی محصولات یک شرکت رخ ندهد و تغییرات ناگهانی در صورت سود زیانی ایجاد نشود.

دروز در سه ماهه ابتدایی سال گذشته با حاشیه سود ناخالص 26 درصدی تنها 128 میلیون تومان سود خالص به ثبت رساند که در واقع حاشیه سود خالص صفر درصدی داشت. در تابستان 1401 حاشیه سود ناخالص دروز تا 18 درصد کاهش یافت اما همچنان حاشیه سود خالص 1 درصدی برای این مجموعه به ثبت رسید. در سه ماهه سوم سال گذشته حاشیه سود ناخالص دروز تا 27 درصد رشد کرد و حاشیه سود خالص این مجموعه به سطح 11 درصد رسید.

image_2023-08-19_12-17-43

روزدارو در زمستان پارسال تا سطح 34 درصدی حاشیه سود ناخالص و سطح 17 درصدی حاشیه سود خالص فصلی پیش رفت. در سه ماهه ابتدایی امسال، حاشیه سود ناخالص دروز به 35 درصد رشید و حاشیه سود خالص 18 درصدی برای این مجموعه به ثبت رسید. بهبود عملکرد مالی دروز در فصول اخیر بابت افزایش نرخ محصولات این مجموعه بوده که نسبت به رشد بهای تمام شده محصولات این مجموعه تعدیل شده است.

تحلیل بنیادی سهام کگاز/ سود عملیاتی بهره‌برداری از پروژه فاز دوم