به گزارش اکوایران ، سهام شرکت شیشه و گاز که با نماد کگاز در بازار دوم بورس تهران شناخته می‌شود؛ در کنار سهام کرازی که قبلا به تحلیل بنیادی آن پرداختیم؛ از نماینده‌های صنعت سایر محصولات کانی غیرفلزی به شمار می‌رود. شرکت شیشه و گاز در کنار فعالیت تولیدی خود به فعالیت خدماتی نیز در زمینه محصولات تولیدی خود نیز می‌پردازد. با این حال بخش اصلی درآمد‌های این شرکت از تولیدات داخلی و صادراتی تشکیل می‌شود که در 4 ماهه سال جاری نزدیک به 65 درصد از فروش به بازار داخل و مابقی صادراتی بوده است. بخش اصلی تولیدات کگاز نیز شامل شیشه‌ها و بطری‌هایی است که به صنعت محصولات غذایی عرضه می‌شود.

اصلی‌ترین چالش شرکت‌های هم صنعت کگاز در سال‌های اخیر رشد سریع بهای تمام شده محصولات است. افزایش بهای تمام شده در شرایطی که شرکت‌های این صنعت نتوانند با نسبت درستی نرخ فروش خود را افزایش دهند؛ موجب کاهش حاشیه سود ناخالص آن‌ها می‌شود. کگاز نیز از ابتدای سال 1401 تلاش کرده است تا با افزایش حجم فروش محصولات خود از افت شود خود جلوگیری کند که در با بهره‌برداری از پروژه فاز دوم به این مهم دست پیدا کرده است.

رشد فروش سه و نیم برابری در سه ماهه امسال

شرکت شیشه و گاز سال 1401 را با متوسط فروش ماهانه 20 میلیارد تومانی به پایان رساند. متوسط فروش ماهانه کگاز در سال 1401 به 51.9 درصد رسید که نشان از رشد 159 درصدی درآمد‌های عملیاتی این مجموعه در سال گذشته دارد. کگاز در زمستان سال گذشته 184 میلیارد تومان فروش داخلی و صادراتی داشته است که بالاترین میزان فروش فصلی سال گذشته بود. بیشترین میزان رشد فروش فصلی کگاز به نسبت فصل مشابه در سال قبل از آن نیز در سال 1401 به فصل زمستان با بیش از 10 برابر افزایش تعلق می‌گرد.

image_2023-08-12_14-41-05

فروش بالای ماهانه کگاز در سال 1400 به سمت ماه‌های ابتدایی سال متمایل بود و این شرکت در زمستان این سال تنها 16.4 میلیارد تومان فروش داشت. در سال 1401 روند فروش ماهانه کگاز به سمت انتهای سال متمایل شد و کمترین فروش ماهانه کگاز در فروردین ماه با 14.9 میلیارد تومان به ثبت رسید. با توجه به تعدیل شدن و افزایش نرخ فروش محصولات این صنعت که به صورت متداوم انجام نمی‌شود؛ شرکت‌های این صنعت معمولا در ماه‌هایی که حاشیه سود ناخالص پایینی دارند سعی به افزایش موجدی انبار دارند تا در حاشیه سود ناخالص بالاتری دست به فروش بزنند.

اوراق قرضه، بلای جان بورس آمریکا

کگاز در سال 1402 توانست بهار پرفروشی را با 244 درصد رشد فروش تجربه کند. فروش تیر ماه کگاز به نسبت تیر ماه سال قبل با رشد 64 درصدی همراه بوده است. کگاز در 4 ماهه ابتدایی سال جاری به متوسط فروش ماهانه 85 میلیارد تومانی دست پیدا کرده است؛ در حالی که این معیار در سال قبل 52 میلیارد تومان بوده است.

حفظ حاشیه سود با بهره‌برداری از پروژه جدید

شرکت شیشه و گاز با بهره برداری از پروژه جدید خود در زمانی که ریزش شدید حاشیه سود ناخالص را تجربه می‌کند، توانسته است حاشیه سود خالص بالاتری به نسبت بهار سال قبل به ثبت برساند. صورت‌های سود و زیانی فصلی و سالانه شرکت شیشه و گاز علاوه بر رشد فروش فصلی این مجموعه نشان می‌دهند که کگاز توانسته است افزایش بهای تمام شده کالای فروش رفته خود را به نسبت رشد فروش خود در تعادل نگهدارد.

image_2023-08-12_14-40-53

کگاز بالاترین میزان حاشیه سود ناخالص خود را در زمستان سال قبل با 59 درصد به ثبت رساند در حالی که حاشیه سود خالص این شرکت در زمستان 1401 به 30 درصد رسیده بود. کمترین میزان حاشیه سود این مجموعه نیز در سال متعلق به پاییز با حاشیه سود ناخالص 22 درصدی و حاشیه سود خالص منفی 1 دهم درصدی بوده است. بیشترین میزان تغییر نیز در صورت‌های سود و زیان فصلی این مجموعه به حاشیه سود خالص کگاز در زمستان سال قبل تعلق می‌گیرد. کگاز در بهار امسال 5 درصد حاشیه سود خالص خود را افزایش داده و به سطح 25 درصدی رسیده است.