به گزارش اکوایران قیمت پایه محصولات پلیمری و شیمیایی برای عرضه در بازار فیزیکی بورس کالای ایران از سوی دفتر صنایع تکمیلی عمدتا کاهشی اعلام شد. در حالی که کاهش قیمت جهانی محصولات پتروشیمی فوب خلیج فارس، سیگنال کاهشی موثری برای بازار به همراه داشت، افزایش ۰.۱۱ درصدی نرخ تسعیر ارز سیگنال افزایشی محدودی را به ارمغان آورد.

نرخ تسعیر ارز حامی ضعیف رشد نرخ

از ۲۵ محصول پلیمری که قیمت پایه آن توسط دفتر توسعه صنایع تکمیلی اعلام می‌شود، نرخ ۱۷ محصول بر مبنای دلار در بازار مبادله تسعیر شده و بهای ۸ محصول همچنان بر مبنای دلار ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی تعیین می‌شود.

نرخ تسعیر ارز 17 محصول پتروشیمی که بر مبنای حواله ارز در بازار مبادله تعیین می‌شود؛  رشدی 0.11 درصدی داشت. در شرایطی که قیمت جهانی برخی محصولات پلیمری نظیر PVC و استایرن بوتادین در بازه هفتگی تغییری نداشت، این رشد محدود نرخ ارز باعث شد تا قیمت‌های پایه این محصولات، با افزایش اندک اعلام شود. با این وجود  قیمت پایه اغلب محصولات پلیمری، بی‌توجه به سیگنال ارزی و متاثر از افت قیمت‌ها در بازار جهانی کاهش داشته است.

سقوط بهای نفتا در بازار جهانی ظرف هفته‌های اخیر ادامه‌دار شده و این موضوع سیگنال کاهشی موثری برای رینگ پتروشیمی به همراه داشته است. از نفتا به‌عنوان خوراک واحدهای پتروشیمی استفاده می‌شود؛ بنابراین نوسان بهای این محصول به قیمت در رینگ پتروشیمی جهت‌دهی می‌کند.

نفتا در کف نرخ ۹۰ روزه جا خوش کرد

بهای هر تن نفتا با ثبت کاهشی 3.3 درصد هفتگی به 625 دلار در بازار جهانی رسید. این رقم کمترین نرخ فروش آن پس از ابتدای ماه اوت بود. به این ترتیب این محصول در کف نرخ 90 روز اخیر خود جای گرفت. بهای اغلب محصولات پلیمری نوسانی همگرا با نرخ نفتا دارد و بنابراین قیمت نفتا به معاملات محصولات پلیمری جهت‌دهی می‌کند.

کاهش بهای نفت و تضعیف داده‌های اقتصادی چین در بخش تولید از عقبگرد بهای نفتا ظرف روزهای گذشته حمایت کرده است. شاخص مدیران خرید بخش تولید چین برای ماه اکتبر با نرخی کمتر از 50 واحد اعلام شد؛ این موضوع در حالی که فعالان بازارهای کالایی را از رونق بزرگترین اقتصاد جهانی به مسیر رشد ناامید کرد، سیگنال منفی موثری برای کالایی‌ها به ارمغان آورد که نتیجه آن در بهای محصولات پتروشیمی نمایان بود.

کاهش تولید مانع رکود رینگ پتروشیمی

استمرار سقوط قیمتی در رینگ جهانی پتروشیمی باعث می‌شود تا قیمت پایه این محصولات در بازار داخل برای میان مدت کاهشی باشد. در این شرایط انتظار می‌رود که صنایع تکمیلی به امید افت نرخ درصدد تعویق خرید برآیند؛ اما با توجه به اورهال صنایع پتروشیمی مادر در کشور و احتمال کسری عرضه، بعید است که صنایع تکمیلی ریسک تعویق خرید را بپذیرند. به این ترتیب اگرچه قیمت‌های پایه کاهشی است، اما افزایش تقاضا می‌تواند باعث شود تا نرخ محصولات نهایی در رینگ پتروشیمی ظرف روزهای آینده افزایش یابد.