به گزارش اکوایران سنگ‌آهن وارداتی به چین به سقف نرخ 7 ماه اخیر خود رسید. علی‌رغم انتشار اخبار منفی از شرکت‌های توسعه‌دهنده املاک در چین، اما سنگ‌آهن وارداتی به چین ظرف ماه اکتبر و روزهای ابتدایی ماه نوامبر در مسیر رشد نرخ نوسان داشت به‌نحوی که ظرف روز ششم نوامبر هر تن سنگ‌آهن عیار 63.5 درصد وارداتی به بنادر شمالی چین با نرخ 126 دلار و 50 سنت معامله شد که این رقم بیشترین بهای فروش آن پس از روزهای پایانی ماه مارس امسال بود.

محرک‌های دولتی چین به سود سنگ‌آهنی‌ها تمام شد

سنگ‌آهن عیار 63.5 درصد وارداتی به بنادر شمالی چین در بازه هفتگی رشدی 2.4 درصدی، در بازه ماهانه افزایشی 9.5 درصدی و در بازه سالانه جهش نرخی 38 درصدی را به ثبت رسانده است. به‌نظر می‌رسد که پایان محدودیت کرونایی در چین و اعمال محرک‌های دولتی از سوی این کشور برای تحریک اقتصاد، بر فعالان بخش آهن و فولاد بیش از سایر گروه‌ها اثرگذار شده است و به این ترتیب این محصول با استقبال متقاضیان در بازه سالانه جهش داشته است.

دولت پکن ظرف هفته‌های گذشته اعلام کرد که انتشار اوراق قرضه دولتی یک تریلیون یوآنی  را تسریع خواهد کرد. این بدهی جدید با هدف توسعه زیرساخت‌های سنگین فولادی و پروژه های تولیدی اجرایی خواهد شد. انتشار این خبر توانست تاثیر منفی بحران مالی در شرکت‌های ساخت مسکن در چین را خنثی کند و به این ترتیب مانع از آن شد که در میانه بروز بحران مالی در شرکت‌های ساختمانی چین، آهن و فولاد ارزان شود.

عزم دولت کن برای کاهش بهای سنگ‌آهن جدی است

درحالی که محرک‌های دولتی اعمالی از سوی دولت چین برای حمایت از بخش صنعت و تولید از رشد بهای آهن و فولاد حمایت کرده است؛ دولت این کشور درصدد آن برآمده است تا مانع صعود مستمر بهای سنگ‌آهن شود. عمده سنگ‌آهن مصرفی در چین از طریق واردات تامین می‌شود؛ صعود بهای این محصول به زیان صنایع داخلی چین است. در این شرایط مقامات دولتی پکن درصدد هستند تا با افزایش نظارت بر بازار سنگ‌آهن، به کاهش بهای این محصول وارداتی مبادرت ورزند.

آخرین تصمیم دولت پکن برای مقابله با صعود بهای سنگ‌آهن در سال جاری محدودیت حجم خرید این محصول از بورس کالای این کشور است. به گزارش فست‌مارکت اعلام بورس دولتی چین مبنی بر وضع محدودیت در خرید سنگ‌آهن باعث شد تا از نرخ این محصول ظرف ساعات پایانی روز کاسته شود، به‌نحوی که سنگ‌آهن عیار 62 درصد وارداتی به بنادر شمالی چین معیار فست‌مارکت با ثبت کاهش 0.69 درصدی به 126 دلار رسید.

چنگ پنگ، تحلیلگر مستقر در پکن می‌گوید: این محدودیت در خرید سنگ‌آهن  برای مهار سفته‌بازی در معاملات سنگ‌آهن اجرایی می‌شود و انتظار می‌رود که اجرای آن به افت بهای این محصول در کوتاه مدت بینجامد.

 در عین حال انتشار اخبار هواشناسی مربوط به هوای سرد نامناسب و کولاک در شمال شرق چین، بازار آهن و فولاد در این کشور را با احتمال افت نرخ مواجه کرد. فعالان این بازار با واهمه از کاهش فعالیت ساخت‌وساز در این کشور به علت این موج کولاک، به کاهش خرید مبادرت کردند و این موضوع نیز از عقبگرد بهای سنگ‌آهن از سقف نرخ 7ماهه حمایت کرد.

سخت‌گیری بورس دالیان در معاملات سنگ‌آهنی‌ها

بورس کالای دالیان اعلام کرد که حجم خرید آتی سنگ‌آهن با موقعیت تحویل در ژانویه تا مه 2024 نباید از هزار لات در هر روز بیشتر شود و حجم سایر قراردادهای آتی این محصول نیز نباید از 2000 لات در هر روز بیشتر شود.  افزایش کارمزد در معاملات آتی سنگ‌آهن دیگر اقدام این بورس برای کنترل حجم معاملات است که از روز پنج‌شنبه نهم نوامبر اجرایی می‌شود.