به گزارش اکوایران بهای سنگ‌آهن معیار پلتس در آخرین روز از هفته گذشته مجدد به کانال 150 دلاری بازگشت به نحوی که هر تن سنگ‌آهن عیار 62 درصد تحویل بنادر شمالی چین در روز جمعه هجدهم مارس با نرخ 151 دلار و 35 سنت مورد معامله قرار گرفت.

حمایت پکن از رشد اقتصادی به رشد بهای سنگ‌آهن می‌انجامد

در گزارش پلتس افزایش نقدینگی میان تجار چینی از مهم‌ترین دلایل رشد نرخ سنگ‌آهن در آخرین روز از هفته منتهی به 18 مارس عنوان شده است. رشد اقتصادی چین در معرض خطر شیوع کرونا قرار گرفته اما مقامات چینی در روزهای اخیر اعلام کردند از اقتصاد این کشور حمایت می‌‌کنند که انتشار این خبر سیگنالی مثبت برای بازارهای کالایی آسیا در روزهای اخیر به همراه داشت.

شیوع موج جدید کرونا در چین و انتظار اعمال قرنطینه‌های سختگیرانه در این کشور باعث شده تا بسیاری از موسسات بین‌المللی نسبت به رشد اقتصادی چین بدبین شوند. مطابق گزارش‌های رسمی از چین، میزان شیوع کرونا در این کشور به میزانی جدی است که در دولت پکن فعالیت در اغلب شهرها و مناطق این کشور را محدود کرده است. موسسه مورگان‌استنلی از جمله موسساتی است که پیش‌بینی خود از رشد اقتصادی چین در سه‌ماه ابتدایی سال۲۰۲۲ را به صفر کاهش داد. دلیل این تعدیل شاخص رشد اقتصادی توقف فعالیت در اغلب واحدهای تولید در چین و محدودیت در جابه‌‌جایی عنوان شده است. این موسسه برآورد می‌‌کند که این موضوع بادی خلاف جهت برای بازارهای کالایی و به‌‌خصوص تقاضای فلزات به ارمغان داشته باشد.

در این میان استمرار جنگ در اروپای شرقی موضوع دیگری است که گفته می‌شود در رشد نرخ سنگ‌آهن در بازارهای آسیایی در هفته اخیر تاثیر گذاشته است.

مقاومت در مقابل سیگنال‌های کاهشی

اگرچه نرخ سنگ‌آهن در بازارهای آسیایی رو به افزایش گذاشته اما سیگنال‌های کاهشی نیز در این بازار به چشم می‌خورند. از جمله آنکه حاشیه سود فولادسازان چینی همچنان ضعیف است و این موضوع مانعی در مقابل رشد بهای سنگ‌آهن است.

در عین حال استمرار وضعیت کرونایی در چین پارامتر دیگری است که احتمال کاهش فولادسازی در چین و در نتیجه تضعیف بازار سنگ‌آهن را به همراه دارد. یکی از تجار چینی در گفت‌‌وگو با منابع نشریه پلتس از کاهش تقاضا برای محصولات فولادی در چین به دلیل توقف برخی فعالیت‌های ساخت‌وساز در این کشور به دلیل موج جدید کرونا در این کشور خبر داد. اگرچه در هفته اخیر با افزایش فعالیت فولادسازی در چین بازار مواد اولیه نیز بهبود داشته، اما با توجه به شیوع ویروس کرونا و افت تقاضا برای محصولات نهایی احتمال عقبگرد قیمتی در بخش فولاد و سنگ‌آهن وجود دارد.

اظهار نظر در خصوص وضعیت شیوع کرونا و قرنطینه در چین دشوار است. بلومبرگ در گزارشی از کاهش قرنطینه در برخی شهرهای کوچک چین خبر داده است که این موضوع می‌تواند سیگنالی مثبت برای بازارهای کالایی به همراه داشته باشد.