به گزارش اکوایران، بهای سنگ‌آهن عیار 62 درصد تحویل بنادر شمالی چین (معیار پلتس) در روز یازدهم مارس به 154 دلار و 50 سنت رسید؛ که این نرخ نسبت به بهای معامله آن در هفته قبل رشدی 2 دلاری به ازای هر تن داشت. البته بهای سنگ‌آهن معیار پلتس در اولین روز از هفته گذشته صعود به قیمت 162 دلار و 75 سنت را نیز تجربه کرد و به این ترتیب به بیشترین قیمت ظرف 6 ماه اخیر دست پیدا کرد. اما این کانال قیمتی برای این محصول دوام نداشت و در روزهای بعد نرخ این محصول به کانال 150 دلاری عقبگرد داشت.

سیگنال‌های جنگ روسیه و اوکراین و تقاضا برای این محصول در بازار داخلی چین 2 مولفه تعیین‌کننده بهای سنگ‌آهن ظرف چند هفته اخیر بوده است؛ سیگنال‌هایی که همچنان اثرگذاری آن بر این بازار ادامه دارد.

تحریم روسیه، حامی صعود قیمت سنگ‌آهن

اتحادیه اروپا و شرکای آن در G7 قصد دارند واردات کالاهای کلیدی در بخش آهن و فولاد از روسیه ممنوع کنند. رئیس کمیسیون اروپا در سخنرانی که روز جمعه یازده مارس انجام داد، گفت: موج تحریم‌ها برای انزوای بیشتر روسیه ادامه دارد. اورزولا فون ادامه داد: منابع مالی که کشورهای اروپایی برای خرید محصول از روسیه به مصرف می‌رسانند، توسط دولت این کشور صرف جنگ با اوکراین می‌شود؛ وی تبادل تجاری با روسیه را یارانه جنگ پوتین عنوان کرد. در این شرایط تحریم روسیه به اقتصاد روسیه ضربه می‌زند.

البته رئیس اتحادیه اروپا در سخنرانی خود تعریفی از کالاهای کلیدی که به زودی خرید آن‌ها از روسیه متوقف می‌شود اعلام نکرد. اما پیش‌بینی می‌شود که فلزات از جمله کالاهایی باشند که در این دور مورد تحریم روسیه قرار گیرند.

کاهش سود فولادسازان به عقبگرد تقاضا انجامید

افزایش بهای مواد اولیه فولادسازی شامل بهای سنگ‌آهن و زغال‌سنگ باعث شده تا از سود فولادسازان چینی کاسته شود. این موضوع زمینه کاهش تقاضا برای سنگ‌آهن و در نتیجه عقبگرد قیمتی این محصول در بازارهای چین را از اواسط هفته گذشته فراهم کرد. به این ترتیب در حالی که بهای هر تن سنگ‌آهن عیار 62 درصد وارداتی چین تا 162 دلار صعود کرده بود، مجدد این نرخ تا 152 دلار به ازای هر تن عقب ‌نشست.