به گزارش اکو ایران، شاخص بورس تهران در روز چهارشنبه هفته گذشته تنها رشد 3 هزارواحدی را به خود دید و رشدهای هفته گذشته در محدوده مقاومتی میانگین 55 روز متوقف شد و شاخص توان ادامه دار بودن روند صعودی را نداشت. در پایان هفته شاخص کل در نیم ساعت پایانی بازار با عرضه‌های نسبتاً سنگینی همراه شد. البته این عرضه سنگین با توجه به ارزش کم معاملاتی مد نظر است چرا که در روزهای معمول در بازار سرمایه این مقدار از ارزش معاملاتی و حجم عرضه و تقاضا تنها در حد ساعات ابتدایی شروع بازار محسوب می‌شود.

 شاخص کل بورش تهران نیز در روز چهارشنبه با کاهش ارزش معاملات مواجه شد و تنها تک نمادهایی مثل نمادهای واتی و نماد سخاش مورد استقبال اهالی بازار قرار گرفت و تا صف خرید هم پیش رفت.

 ارزش بازار در محدوده‌های 7 هزار و 140 همتی ماند و شاخص کل نیز رقم 2 میلیون و 55 هزار واحدی را به خود گرفت.

 خودرویی‌ها با 205 میلیارد تومان بیشترین ارزش معاملاتی را در بازار روز چهارشنبه از آن خود کردند و در مقابل فلزات اساسی و گروه شیمیایی‌ها در رتبه‌ها دوم و سوم ایستادند. گروه انبوه سازی همچنان جز 7 گروه برترتر بازار سرمایه از منظر ارزش معاملاتی قرار دارد و این گروه با ارزش معاملاتی 172 میلیارد تومان جایگاه چهارم را به خود اختصاص داد.

 مهرداد عاصی، از تغییرات اساسی در سیاست‌گذاری دوره‌های آموزشی MBA و DBA بازار سرمایه خبر داد و گفت: کارشناسان این اداره نسبت به آسیب‌شناسی این دوره‌ها اقدام کردند و پس از شناسایی نقاط ضعف و کاستی‌های موجود، نقشه راه جدیدی تبیین شد که پس از تأیید کمیته راهبری آموزش و گواهینامه‌های حرفه‌ای و با نظر موافق ریاست سازمان، به مراکز برگزارکننده دوره‌های حرفه‌ای بازار سرمایه ابلاغ شد.

 به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه پذیرش دانشجو مشتمل بر مصاحبه ورودی، آزمون پایان ترم مراکز آموزشی و آزمون متمرکزی است که توسط شرکت اطلاع‌رسانی و آموزش بورس برگزار می‌شود.

 بررسی تکنیکالی شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران

 شاخص کل بورس در جریان معاملات روز چهارشنبه با رشد نسبتاً کمی همراه شد و این ترس در دل اهالی بازار افتاد که قیمت‌ها در بازارهای جهانی مسیر کاهشی را به خود گرفته‌اند؟ قیمت نفت در بازارهای جهانی و در روز چهارشنبه بیش از 2 درصد کاهش پیدا کرد و به پایین‌ترین حد خود در سه ماه گذشته رسیده است تحلیل گران معتقد هستند که نگرانی‌ها از کاهش تقاضا در ایالات متحده و چین وجود دارد. نفت خام امریکا حوالی 75 دلار معامله می‌شد و نفت برنت نیز در محدوده‌های 79 دلاری روی تابلوی های معاملاتی نقش بسته بود. قیمت اونس نیز که کمتر از دو هفته گذشته تا محدوده‌های 2010 دلاری به ازای هر اونس نوسان مثبت ثبت کرده بود. در محدوده‌های 1950 دلاری در روز پنجشنبه مورد دادوستد قرار گرفت.

 شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران به واسطه ارزش کم معاملات خود که به عنوان محرکی برای رشد در بازار محسوب می‌شود نتوانست از پس مقاومت میانگین 55 روزه خود برآید و با رشد 3 هزار واحدی در محدوده‌های 2 میلیون و 50 هزارواحدی ایستاد.

 در نمودار تکنیکالی شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران خط روند صعودی ایجاد شده در جریان روند یک سال گذشته بازار را با کمی اغماض اصلاح کرده‌ایم تا نوسانات بازار در چند وقته اخیر را پوشش دهیم.

 شاخص کل از آبان تا سال 1401 تا حوالی اردیبهشت ماه سال 1402 روند صعودی را ایجاد کرده است و پس از آن شاهد روند اصلاحی تا میان‌های تابستان سال جاری بودیم و در نهایت در چند ماه اخیر شاهد سومین نوع روند یعنی روند خنثی (فرسایشی) هستیم .

 در صورتی که صرفاً بخواهیم از منظر تکنیکالی به شاخص نگاه کنیم شاخص کل در محدوده‌های حمایتی خوبی قرار دارد که واگرایی در کف اندیکاتور RSI نیز به این موضوع کمک می‌کند.

کل