به گزارش اکوایران، بورسی‌ها در شرایطی به استقبال معاملات روز سه‌شنبه می‌روند که روز دوشنبه شاخص‌های بازار سهام پس از دو روز، صعود کردند. برای پیش بینی بورس امروز –سه‌شنبه 23 آبان- به روند بازار سهام در روز کاری گذشته نگاه می‌کنیم. روز دوشنبه شاخص کل 2 هزار و 330 واحد رشد کرد و شاخص کل هم‌وزن 4 هزار و 612 واحد صعود کرد. همچنین شاخص کل فرابورس  109 واحد بالا آمد و شاخص هم وزن فرابورس افزایش هزار و 598 واحدی داشت. 

بیشترین افزایش قیمت

روز دوشنبه در بورس شرکت سرمایه گذاری بوعلی (وبوعلی)، شرکت تولیدی کاشی تکسرام (کترام) و شرکت لیزینگ پارسیان (ولپارس) بیشترین افزایش قیمت را ثبت کردند. در فرابورس نیز شرکت افرا نت (افرا)، شرکت کشت و صنعت شریف آباد (زشریف) و شرکت عمران و توسعه شاهد (ثعمرا) بیشترین افزایش قیمت را داشتند.

بیشترین کاهش قیمت 

در بورس نمادهای فروس (شرکت فروسیلیس ایران)، آباد (شرکت توریستی و رفاهی آبادگران ایران) و قشهد (شرکت شهد) در روز یکشنبه بیشترین کاهش قیمت بازار را داشتند و در معاملات فرابورس شرکت سوژمیران (فسوژ)، شرکت سرمایه گذاری اقتصاد شهر طوبی (وطوبی) و شرکت صنایع فولاد آلیاژی یزد (فولای) بیشترین کاهش قیمت را داشتند.

عرضه و تقاضای بازار

در معاملات دوشنبه، 72 نماد صف خرید داشتند و 34 نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با رشد 21 درصدی نسبت به روز کاری قبل به 193 میلیارد تومان افزایش یافت و مجموع ارزش صف‌های فروش نیز با کاهش 41 درصدی به 196 میلیارد تومان رسید.

020822

پیش بینی بورس امروز 

معاملات دیروز بورس تهران با روند صعودی شاخص کل آغاز شد. در یک ساعت ابتدایی شاخص رشد قدرتمندی داشت. اما در نیمه دوم معاملات شاهد ثبات شاخص بودیم. 

شاخص‌ها پس از دو روز رشد کردند و نمادهای شستا، خودرو و اپال بیشترین اثر مثبت را بر شاخص داشتند. 

اما دیروز تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار منفی شد و 12 میلیارد تومان از بازار خارج شد. نمادهای ونوین، خساپا، بوعلی، وسالت، فملی، فولاد، شپنا، کیسون، آریان و تکاردان  بیشترین خروج سرمایه را داشتند.

همچنین دیروز ارزش معاملات خرد سهام رشد کرد. ارزش معاملات خرد با افزایش 10 درصدی به نسبت روز معاملاتی قبل به رقم 4 هزار و 181 میلیارد تومان رسید. 

بنابراین، دو اتفاق مثبت معاملات دیروز بهبود ارزش معاملات و رشد تقاضا در بازار سهام است. دو اتفاقی که اگر بدل به روند شود بازار را سبزپوش نگه خواهد داشت. تحلیل گران تکنیکی معتقدند شاخص تا مرز مقاومت بعدی یعنی سطح 2 میلیون و 100 هزار واحد رشد خواهد کرد. تحلیلگران بنیادی نیز معتقدند با فروکش کردن تب و تاب جنگ غزه، بازار به کدال توجه بیشتری خواهد کرد و با توجه به ارزندگی بازار تقاضا بهبود خواهد یافت. 

اما سوال مهم این است که آیا شاهد رونق بازار و ورود سرمایه خواهیم بود؟ به نظر می‌رسد در این زمینه باید به میزان اعتماد فعالان اقتصادی به بازار سرمایه توجه کنیم. اعتمادی که از زمان ریزش بورس در سال 1399 شروع به کاهش کرد و دولت‌های دوازدهم و سیزدهم نتوانستند از این بی‌اعتمادی بکاهند. در مقابل میل سرمایه گذاری در بازارهای دیگر از جمله رمزارزها و مسکن رو به فزونی گذاشت. یعنی دقیقا بازارهایی که دولت مداخله کمتری در آنها دارد. رمزارزها اساسا خارج از اقتصاد رسمی کشور است و بازار مسکن نیز به واسطه بزرگی تاثیرپذیری کمی از سیاست گذاری و قیمت گذاری دولت دارد. بازارهای ارز و سکه و طلا را نیز می‌توان به این لیست افزود. بازارهایی که کم و بیش همسو با تورم رشد کردند و مأمنی برای حفظ پول شهروندان از خطر تورم بوده‌اند. 

روز گذشته رئیس قوه قضائیه نیز به بی اعتمادی مردم به بورس اشاره کرد و گفت: «بستری برای سرمایه‌گذاری پول‌های خرد مردم در کشور فراهم نیست.» 

ناظران معتقدند بازگشت سرمایه به بورس تهران به سیاست گذاری دولت بستگی دارد. برخی نیز معتقدند تا دولت اصولگرای رئیسی با سیاست‌های اقتصادی مشوش بر سر کار است امکان اعتماد به تصمیمات و سیاست‌های دولت وجود ندارد. در چنین شرایطی چشم انداز بورس تهران تیره و تار است و تنها می‌توان به رشد قیمت‌ها در بازار سهام به مدد تورم و افزایش نقدینگی دل بست. رشدی که عایدی چندانی نه برای اقتصاد کشور و نه برای سهامداران ندارد. 

به نظر می‌رسد راه حل مشکلات بورس تهران نسبت نزدیکی با راه‌حل‌ مشکلات کلان اقتصادی ایران دارد؛ یعنی مقررات زدایی و کاهش نقش دولت در اقتصاد. 

020822