به گزارش اکوایران، در جریان معاملات روز جاری در بازار سرمایه شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران از محدوده‌های مثبت ایجاد شده در نیمه اول بازار کار خود را با افت 2300 واحدی به پایان رساند. ارزش معاملات در جریان روز جاری حوالی 4 هزار و 800 میلیارد تومان ثبت شد و ارزش بازار نیز در محدوده‌های 7 هزار همتی ایستاد.

 همچنان ترکیب گروه خودرویی، انبوه سازی و فلزات اساسی به عنوان برترین گروه‌های بازار سرمایه از نظر ارزش معاملاتی ثابت است و این گروه‌ها به ترتیب با 256، 229 و 203 میلیارد تومان ارزش معاملات جز سه گروه برتر بازار محسوب می‌شدند.

 نمادهای فارس، فولاد، اخابر، تاپیکو و نماد وغدیر جز تأثیرگذاران منفی بازار روز جاری بودند. در بازار امروز کفرا، ثفارس از بورس به ترتیب 37 و 21 میلیارد تومان ورود پول‌های حقیقی را به خود اختصاص دادند و همچنین فصبا و نماد فزر هم در بازار فرابورس تهران بودند که با استقبال خوب خریداران حقیقی همراه شدند و ورود پول حقیقی را به چشم دیدند. این دو نماد به ترتیب خالص 20 و 16 میلیارد تومانی پول حقیقی‌ها برای خود ثبت کردند.

 ایران خودرو دیروز اعلام کرد تولید پژو پارس در پایان سال 1402 متوقف خواهد شد. آن طور که معاون تحقیقات، طراحی و تکوین محصول این خودروساز گفت قرار است به جای پژو پارس، سمند سورن با موتور XU7P جایگزین خواهد شد. البته گفته می‌شود که نمی‌توان خیلی به این موضوع هم امیدوار بود چرا که قرار است این خودرو (سمند سورن) نیز به زودی از خط تولید خارج شود.

 اما در خصوص جریمه 26 همتی بانک‌ها امروز این طور خبر رسیده است که جمشیدی دبیر کانون بانک‌ها و مؤسسات اعتباری خصوصی اعلام کرده است که این جریمه غیرقانونی است. جمشیدی عنوان کرده است که شکایت کتبی بانک‌ها در همین خصوص را برای معاون اول رئیس‌جمهور ارسال کرده‌ایم و قبلاً هم شکایتی را به وزیر اقتصاد داده بودیم. از همین روز در بازار امروز روی نمادهای بانکی استقبال خرید خوبی شکل گرفته بود.

 بررسی تکنیکالی شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران

 شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در جریان معاملات روز جاری با افت 2300 واحدی روبروی شد آن هم در نیمه دوم بازار! شاید بتوان باز هم بحث نیم ساعت پایانی را برای بازار سرمایه برای فردا پیش کشید و این احتمال را داد که بازار در نیمه اول روز کاری بعد (فردا) با رویه منفی کار را شروع خواهد کرد.

 اما از منظر تکنیکالی که به شاخص کل بورس اوراق بهادار نگاه می‌کنم شاخص در محدوده‌های میانگین 55 روزه خود قرار دارد از سویی هم شاخص با اغماض در سطح حمایتی میانگین 200 روزه خود ایستاده است. با توجه به اینکه شاخص کل طی چند روز گذشته این محدوده را از دست داده است (محدوده میانگین 200) روزه اما دوباره خود را به بالای این محدوده رسانده است.

 اهالی تکنیکالیست بازار سرمایه خیلی معتقد هستند که شاخص در صورتی که این سطح حمایت میانگین 200 روزه را روبه‌پایین بشکند با وضعیت بدتری نسبت به روزهای پیشین روبرو می‌شود.

 اما در صورتی که شاخص در این سطح مورد حمایت قرار بگیرد می‌توان به این موضوع امیدوار بود که سطح حمایتی 200 روزه توانسته است به کمک شاخص بیاید و بازار را از این بحران نجات دهد. (البته صرفاً از منظر تکنیکالی).

کل