به گزارش اکوایران از میزان رقابت برای محصولات پلیمری جذاب در رینگ فیزیکی بورس کالای ایران ظرف روزهای پایانی آبان ماه کاسته شد؛ این کاهش رقابت در حالی در این بازار رقم خورد که تغییر محسوسی در بسیاری از گریدها ایجاد نشده بود، اما به‌نظر می‌رسد که با کاهش سهمیه خرید در هفته پایانی ماه باعث شده تا رینگ محصولات جذاب پلیمری نظیر پلی‌پروپیلن‌های شیمیایی و نساجی رنگی از آرامش را به خود ببیند.

100 درصد پلی‌پروپیلن‌ها معامله شد

ظرف روزهای پایانی آبان بالغ بر 2 میلیون و 450 هزار تن محصول پلیمری شامل پلی‌پروپیلن شیمیایی، نساجی، پلی وینیل کلراید، نخ پلی‌استر و پلی استایرن مقاوم 4512 در بازار فیزیکی بورس کالای ایران عرضه شد. عرضه محصولات پرطرفدار پلیمری نظیر پلی‌پروپیلن شیمیایی و نساجی در رینگ فیزیکی به شکل هفتگی ظرف روزهای دوشنبه انجام می‌شود. برای محصولات پلیمری ذکر شده، تقاضای 3 میلیون و 769 هزار تنی به ثبت رسید که در نهایت به فروش 2 میلیون و 193 هزار تن محصول از این بازار انجامید. در حالی که 100 درصد عرضه پلی‌پروپیلن شیمیایی و نساجی در این روز معامله شد، بخشی از عرضه نخ‌های پلی استر بدون مشتری ماند و بنابراین نسبت حجم فروش به عرضه در رینگ پلیمرها به 89 درصد رسید.

رقابت پلی‌پرپیلن‌های شیمیایی سقف 100 درصد را از دست داد

بررسی داده‌های معاملاتی محصولات پلیمری در رینگ فیزیکی بورس کالا ظرف روزهای پایانی آبان ماه از آن حکایت دارد که رقابت قیمتی متقاضیان به کمتر از 100 درصد فروکش کرده است. در حالی که رقابت قیمتی ثبت شده برای پلی پروپیلن شیمیایی EP440L ظرف هفته قبل برابر 133 درصد بود، در روز دوشنبه 29 آبان ماه تقاضای 99 درصدی برای این محصول به ثبت رسید. فروکش رقابت قیمتی در این رینگ در حالی رقم خورد که میزان عرضه نسبت به هفته قبل تغییری نداشت، اما کاهش سهمیه خرید در هفته پایانی ماه باعث شد تا از رقابت قیمتی در این رینگ کاسته شود. سایر گریدهای پلی‌پروپیلن شیمیایی نیز در این روز با رقابت قیمتی معامله شدند؛ عمده رقابت‌ها در محدوده 50 درصد رقم خورد.

افزایش عرضه در رینگ نساجی‌ها

پلی‌پروپیلن نساجی دیگر محصول پلیمری پرطرفداری است که در برازار فیزیکی بورس کالا عرضه می‌شود؛ بیشترین رقابت قیمتی برای پلی پروپیلن نساجی HP550J انجام شد و این محصول با رشد نرخ 67 درصدی معامله شد. این در حالی بود که ظرف هفته گذشته همین محصول با رقابت 90 درصدی معامله شده بود. افزایش حجم عرضه در پلی‌پروپیلن‌های نساجی در فروکش رقابت قیمتی در این معاملات سهم داشت.