به گزارش اکوایران، بورس تهران در سال جاری دچار رکود معاملاتی و بی میلی سهامداران حقیقی به سرمایه‌گذاری در موقعیت‌های سهامی مواجه بوده است. بازار سهام از ابتدای سال و با وجود رشد تراز شاخص کل تا بالای سطح 2 میلیون و 500 هزار واحدی ورود سرمایه حقیقی 21.4 همتی به بورس تهران تا 16 اردیبهشت ماه؛ خالص جریان پول حقیقی هشت ماهه سال جاری بیانگر خروج بیش از 28 هزار میلیارد تومان پول حقیقی از بازار سهام بوده است.

بورس تهران در آبان ماه امسال که پس از ریزش شاخص‌ها در مهر و شهریور ماه آغاز شد؛ شاهد خروج 3 هزار و 740 میلیارد تومان پول حقیقی از بازار سهام و متوسط 3 هزار و 980 میلیارد تومانی ارزش معاملات خرد روزانه بود. تراز شاخص کل با وجود ریزش 2.4 درصدی در شهریور و 4.2 درصدی در مهر ماه، آبان ماه را نیز با ریزش تراز پشت سر گذاشت و از تراز 2 میلیون و 32 هزار و 212 واحدی انتهای مهر ماه تا تراز 2 میلیون و 20 هزار و 153 واحدی به میزان 6 دهم درصد کاهش تراز داشت. شاخص کل هم‌وزن نیز که در شهریور و مهر امسال ریزش تراز بیشتری را به نسبت شاخص کل تجربه کرده بود در آبان ماه امسال با رشد تراز همراه شد و تراز این شاخص از سطح 690 هزار و 147 واحدی انتهای مهر تا تراز 703 هزار و 544 واحدی به میزان 1.9 درصد رشد تراز یافت.

بازدهی بیش از 9 درصد شاخص 5 صنعت بورسی در آبان ماه!

در بین 30 صنعت بزرگ بورس تهران15 صنعت بازدهی مثبتی در آبان ماه داشتند. صنعت کاشی و سرامیک در این میان با 10.5 درصد رشد تراز شاخص بیشترین بازدهی آبان ماه را به ثبت رساند و پس از آن صنایع سایرمالی، کانی غیر فلزی، انبوه‌سازی و رادیویی به ترتیب با 9.9 درصد، 9.6 درصد، 9.6 درصد و 9.2 درصد رشد، از صنایعی بودند که در آبان ماه شاهد رشد تراز بیش از 9 درصد بودند.

photo_۲۰۲۳-۱۱-۲۶_۱۸-۳۲-۴۲

روز شکرگزاری، مانع رالی صعود مس

در میان 15 صنعت صعودی بازار در آبان ماه، 5 صنعت دستگاه‌های برقی، سیمان، محصولات فلزی، لاستیک و قند و شکر عملکرد بهتری به نسبت شاخص کل هم‌وزن داشتند. این صنایع را می‌توان صنایع نگهدارنده آبان ماه شاخص کل هم‌وزن در برابر ریزش شاخص کل نامید.

صنایع حمل و نقل و بیمه لیدرهای ریزشی آبان شدند!

در بین صنایعی که بازدهی بیشتری از شاخص کل و کمتر از شاخص هم وزن داشتند نام صنعت شرکت‌‌های چند رشته‌ای صنعتی، خودرو و ساخت قطعات و صنعت سرمایه‌گذاری‌ها به چشم می‌خورد. این صنایع سنگین که بیش از شاخص کل بازدهی داشتند؛ لنگر‌های حمایتی شاخص کل در آبان ماه بودند. نیم دیگر 30 صنعت بزرگ بورس تهران بازدهی منفی داشتند. تمام 15 صنعت ریزشی آبان ماه، ریزش شدیدتری به نسبت شاخص کل داشتند.

صنعت حمل و نقل با 7 درصد افت تراز شاخص بیشترین افت را در میان این 30 صنعت داشت. صنعت بیمه و صندوق‌های بازنشستگی با 6.4 درصد افت تراز شاخص دومین صنعت ریزش آبان ماه بود. سومین جایگاه ریزش بازار در این ماه نیز به صنعت اطلاعات و ارتباطات تعلق می‌گیرد. صنایع بانک‌ها و مؤسسات اعتباری، فلزات اساسی، کانه‌های فلزی و محصولات شیمیایی از صنایع سنگین بازار بودند که در آبان ماه اندکی بیشتر از شاخص کل ریزش داشتند. صنعت مواد و محصولات دارویی و صنعت فرآورده‌های نفتی نیز از صنایع سنگین بورس تهران به شمار می‌رفتند که در آبان ماه ریزش قابل توجهی داشتند.

photo_۲۰۲۳-۱۱-۲۶_۱۸-۳۲-۴۴