به گزارش اکوایران با پایان فصل سنتی تقاضا برای سیمان در بازار داخل از حجم فروش این محصول در رینگ صنعتی بورس کالای ایران کاسته شده است؛ به‌نحوی که ظرف هفته جاری منتهی به روز جمعه دهم آذر ماه 79 درصد عرضه سیمان در رینگ فیزیکی بورس کالا معامله شد.

سوز پاییز گریبان سیمانی‌ها را گرفت

ظرف اولین هفته از آذر ماه بالغ بر یک میلیون و 515 هزار تن سیمان در رینگ فیزیکی بورس کالای ایران عرضه شد. این رقم شامل انواع سیمان فله و کیسه با انواع گریدها بود. حجم عرضه هفتگی سیمان نسبت به حجم عرضه در هفته‌های گذشته تغییر محسوسی نداشت. اما بررسی روند معاملات در این رینگ از کاهش تمایل به خرید میان متقاضیان حکایت داشت.

سیمان کالایی مصرفی است که عمدتا در فعالیت‌های ساخت‌وساز به مصرف‌ می‌رسد؛ با آغاز فصل بارندگی و سرما در کشور امکان اجرای پروژه‌های ساخت‌وساز در کشور کاهش می‌یابد و بنابراین به شکل معمول تقاضا برای سیمان نیز افت پیدا می‌کند. بررسی روند معاملات سیمان در رینگ فیزیکی بورس کالا از آن حکایت دارد که کاهش تقاضای فصلی به سراغ این بازار آمده است. ظرف اولین هفته از آذر ماه تقاضایی بالغ بر یک میلیون و 419 هزار تن در رینگ سیمان به ثبت رسید که در نهایت به فروش یک میلیون و 198 هزار تن محصول از این بازار انجامید. به این ترتیب ظرف هفته جاری 79 درصد عرضه سیمان معامله شد.

کاهش فروش سیمان ادامه‌دار شد

میزان فروش هفتگی سیمان ظرف هفته ابتدایی آذر ماه نسبت به هفته پایانی آبان ماه افتی 88 هزار تنی داشت. ظرف هفته پایانی آبان ماه سال جاری بالغ بر یک میلیون و 526 هزار تن سیمان در رینگ صنعتی بورس کالای ایران عرضه شد؛ برای این محصول تقاضایی بالغ بر یک میلیون و 571 هزار تن به ثبت رسید و در نهایت به فروش یک میلیون و 286 هزار تن سیمان از این بازار انجامید. به این ترتیب در این بازه هفتگی 84 درصد عرضه سیمان در بازار فیزیکی بورس کالای ایران مورد معامله قرار گرفت.

کسری گاز تراز معاملات سیمان را تغییر می‌دهد؟

کاهش تقاضای فصلی برای سیمان با شروع بارندگی و سرما اولین رویکرد سنتی در این بازار است. اما ظرف سال‌های اخیر این بازار در میانه سرمای زمستان با اتفاقی دیگر نیز مواجه می‌شود که بر روند معاملات آن اترگذار می‌شود؛ با ادامه‌دار شدن موج سرما در کشور باید منتظر کسری گاز واحدهای تولیدی از جمله سیمانی‌ها بود. این موضوع با کاهش تولید و عرضه در رینگ سیمان می‌تواند تعادل عرضه و تقاضا در رینگ سیمان را بر هم زده و حتی باعث رقابت برای سیمان در فصل زمستان که زمان سنتی رکود در این بازار است شود.