به گزارش اکوایران اقتصاددان شرکت‌کننده در نظرسنجی رویترز شاخص مدیران خرید بخش تولید چین برای ماه نوامبر را برابر 49.6 واحد پیش‌بینی کردند؛ شاخص رسمی مدیران خرید چین برای ماه نوامبر ظرف روز چهارشنبه 29 نوامبر اعلام می‌شود. نرخ 50 واحد مرز سنجش رکود و رونق است؛ در صورتی که شاخص مدیران خرید کمتر از 50 واحد اعلام شود، نشان از آن دارد که بخش مورد بررسی درگیر رکود است و اعلام این شاخص بالاتر از سطح 50 واحد نشان از آن دارد که بخش مورد نظر در وضعیت رونق قرار گرفته است.

شاخص مدیران خرید رسمی بخش تولید چین ظرف سال جاری میلادی وضعیت مطلوبی نداشت؛ این شاخص ظرف اغلب ماه‌ها در بازه رکود یعنی کمتر از 50 واحد قرار گرفت و این موضوع باعث شد تا کامودیتی‌ها از این سیگنال حمایت نشوند.

شاخص‌ها نگران کننده می‌مانند؟

شاخص PMI رسمی بخش تولید چین در ماه قبل (اکتبر) برابر 49.5 واحد اعلام شد؛ اگر این شاخص برای ماه جاری میلادی مطابق پیش‌بینی اقتصاددانان برابر 49.6 واحد اعلام شود، یعنی این شاخص رشدی 0.1 واحدی داشته است، اما همچنان در فاز رکود به سر می‌برد. به این ترتیب اقتصاد چین همچنان با رکود مواجه است و این موضوع سیگنالی منفی برای بازارها به همراه دارد.

در حالی اقتصاددان شرکت‌کننده در نظرسنجی رویترز پیش‌بینی می‌کنند که شاخص مدیران خرید بخش تولید چین در بازه رکود قرار گیرد که دولت پکن ظرف هفته‌های اخیر به منظور تحریک اقتصاد این کشور محرک‌های مالی بزرگی را تصویب کرده و بخشی از آن نیز اجرایی شده است. در صورتی که صنایع چینی، اثرگذاری این محرک‌های دولتی را جدی ارزیابی کرده باشند، انتظار می‌رود که شاخص مدیران خرید بخش تولید در ماه نوامبر از فاز رکود خارج شود.

اقتصاددانان شرکت‌کننده در نظرسنجی رویترز شاخص مدیران خرید  Caixin بخش تولید در چین را نیز برابر 49.3 واحد پیش‌بینی کردند؛ این در حالی است که این شاخص برای ماه اکتبر برابر 49.5 واحد بود. این شاخص از صنایع کوچک و متوسط واقع در بنادر چین به دست می‌آید و بنابراین بیانگر وضعیت بازارهای صادراتی است.