به گزارش اکوایران، شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در جریان معاملات روز جاری با رشد ۵ هزار و ۸۰۰ واحدی کار خود را تمام کرد و بازار باارزش معاملاتی در حدود ۴۲۰۰ میلیارد تومان کار را به پایان برد؛ اما همچنان ارزش بازار بورس اوراق بهادار تهران در حوالی ۷ هزار، هزار میلیارد تومانی قرار دارد.

 خریداران امروز علاوه بر توجه به بازار و گروه خودرویی یک‌بار دیگر به سراغ فلزات اساسی آمدند و ارزش معاملاتی این گروه بعد از گروه خودرویی که بیش از ۳۵۵ میلیارد تومان ارزش معاملاتی ثبت کرده بود باارزش معاملاتی در حدود ۲۲۹ میلیارد تومانی در جایگاه دوم قرار گرفت.

 بار دیگر نماد اخابر با استقبال خوب خریداران همراه شد تا این نماد علاوه بر صف خرید خوب ایجاد شده بیشترین تأثیر مثبت را روی بازار داشته باشد. نمادهای فارس و رمپنا نیز دیگر نمادهای امروز بودند که تلاش داشتند که بازار را مثبت کنند.

 امروز نشست رئیس سازمان بورس اوراق بهادار برگزار شد تا در خصوص شرکت‌ها سرمایه گذاری استانی توضیحاتی را به خبرنگاران ارائه دهد.

 مجید عشقی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در نشست خبری خود با اصحاب رسانه گفت: صلاحیت هیئت مدیره شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی بایستی به تأیید سازمان بورس برسد. اولین گام ما معرفی افراد از سوی شرکت‌ها به سازمان بورس است. پس از کاندیداتوری اسامی مورد تأیید سازمان اعلام خواهد شد. مجامع این شرکت‌ها به صورت حضوری و هم به صورت الکترونیکی از طریق سامانه شرکت سپره‌گذاری مرکزی (دیما) خواهد بود و رای‌گیری آن الکترونیکی خواهد بود.

 اما در ادامه ولی‌الله جعفری، مدیر نظارت بر ناشران بورس ها اعلام کرده است که فعلاً فقط شرکت‌های سرمایه‌گذاری استان‌های زنجان و خراسان شمالی می‌توانند به سبب آنکه اطلاعات آن‌ها شفاف است مجمع سهام‌داران خود را برگزاری کنند و سایر شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی نیز به منظور رعایت شفافیت در انتظار برگزاری مجمع هستند.

 در جلسه امروز در خصوص واریز سود سهام عدالت هم این طور عنوان شد که قرار است در دو مرحله صورت گیرد. یک مرحله از واریز در آذر ماه است که امروز بعد از نشست خبری در جلسه شورای عالی بورس مصوب می‌شود و بخش دوم هم اواخر سال ۱۴۰۲ پرداخت می‌شود.

 خبر دیگری که در بازار امروز بین اهالی بازار دست‌به‌دست می‌شد این موضوع است که سخنگوی دولت گفته است که کف معافیت مالیاتی کارکنان و کارگران به ۱۲ میلیون تومان افزایش می‌یابد.

 ایران‌خودرو دیزل هم با نماد خاور امروز مراسم افتتاح نخستین خط تولید انبوه اتوبوس برقی در کشور را با حضور وزیر صمت در این شرکت برگزار کرد.

 اما در خصوص بودجه سال ۱۴۰۳ این طور خبر می‌رسد که رئیس سازمان برنامه‌وبودجه از حضور هفته آینده رئیس‌جمهور در مجلس برای ارائه لایحه بودجه ۱۴۰۳ خبر داده است.

 اما گزارش تحولات مسکن نیز منتشر شد و متوسط قیمت یک مترمربع بنای واحد مسکونی معامله شده در شهر تهران در آبان‌ماه ۱۴۰۲ به ۷۵۷.۷ میلیون ریال رسید که نسبت به ماه قبل ۰.۴ درصد کاهش نشان می‌دهد. اما در طرف مقابل شاهد افزایش حجم معاملات در این دوره بودیم.

 بررسی تحلیل تکنیکالی شاخص کل بورس اوراق بهادار

  در دقایق پایانی بازار امروز شاهد این موضوع بودیم که تحرکاتی مثبتی در بازار در حال رخ دادن است و بازار به فکر خرید افتاده است. البته که بازار در روزهای گذشته با رویه‌ای که در نمادهای کوچک بازار ایجاد کرده بود وضعیت شاخص هم وزن را بهتر از شاخص کل رقم زده بود .

 نمودار شاخص کل نشان می‌دهد که بازار تصمیم دارد که از پس مقاومت‌های میانگین ۵۵ روزه و ۲۰۰ روزه به سمت اعداد و ارقام بالاتر عبور کند. این اتفاق کمی زودتر در شاخص هم وزن رخ‌داده است. شاخص هم وزن در جریان معاملات روزهای پیشین خود به محدوده میانگین 55 روزه رسیده بود و نوسان‌های ایجاد شده در این محدوده در نهایت توانست از میانگین ۵۵ روزه به سمت اعداد و ارقام بالاتر حرکت کند.

 شاخص کل بورس اوراق بهادار طبق صبحت‌های روزهای قبل با افت در یک باکس حمایتی مقاومتی قرار دارد که تکنیکالیست‌ها معتقد هستند این باکس یکی از الگوهای کلاسیک در بازار است و می‌تواند به اندازه موج قبلی ایجاد شده برای این الگو رشد داشته باشیم البته که تا زمان تکمیل الگو یعنی شکسته شدن مقاومت باید صبر پیشه کرد، چرا که در قوانین تکنیکالی کلاسیک تا زمان تکمیل نشدن الگو در مورد آن صحبتی به میان نمی‌آید.

کل

هم وزن