به گزارش اکو ایران، در جریان معاملات روز جاری در بازار بورس اوراق بهادار تهران شاخص کل با رشد 4 هزار و 490 واحدی کار را تمام کرد که البته این موضوع خیلی به دل اهالی بازار سرمایه خوش نیامد چرا که ارزش معاملات به زحمت و در دقایق پایانی بازار حوالی 4 هزار و 300 میلیارد تومان ثبت شد. شاخص هم وزن نیز با رشد نزدیک به 3 هزار واحدی کار را تمام کرد.

  نمادهای اخابر، نوری، کگل و شستا نمادهایی بودند که بیشترین تأثیر را روی شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران داشتند و بازار را در مسیر نسبتاً صعودی قرار دادند اخابر به واسطه خبرهایی در خصوص افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی توانست برای چندمین روز اهالی بازار سرمایه به سمت خود برای خرید این سمت بکشاند.

 نکته جالب بازار امروز اینکه گروه قندی امروز جز 4 گروه برتر از نظر ارزش معاملاتی بودند و بعد از گروه شیمیایی و با ارزش معاملاتی در حدود 154 میلیارد تومان در رتبه چهارم ایستادند.

 احسان خاندوزی همچنان به دنبال دریافت جریمه 26 هزار میلیارد تومانی از بانک‌ها است و بر این موضوع تأکید دارد. این در حالی است که بانک‌ها یکی پس از دیگری در اطلاعیه‌های که در سامانه کدال بارگذاری می‌کنند عنوان می‌کند که تقاضای برای دریافت تسهیلات دریافت نکرده‌اند و این موضوع برای این روزهای بازار حائز اهمیت است.

 مدیرعامل فرابورس از راه‌اندازی بازار «نوآفرین» خبر داده محمدعلی شیرازی دراین‌خصوص عنوان کردند که اصلاحیه دستورالعمل پذیرش، عرضه و نقل‌وانتقال اوراق در فرابورس ایران هفته گذشته ابلاغ شد که یکی از مهم‌ترین تغییرات تشکیل «بازار نوآفرین» در قالب دو تابلو مجزا و هیئت پذیرش جداگانه در فرابورس ایران است و مهم‌ترین مفاد اصلاحیه جدید را راه‌اندازی بازار نوآفرین دانست و گفت: طبق این دستورالعمل بازار نوآفرین در دو تابلو «رشد» و «دانش‌بنیان» ایجاد شد. تابلو رشد ویژه شرکت‌های سهامی عام و تابلو دانش‌بنیان مخصوص شرکت‌های دانش‌بنیان، خلاق و نوآور و شرکت‌های حوزه اقتصاد دیجیتال است.

 اما در گروه شکر خبری در خصوص افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی مطرح شد. در نماد قشیر (شرکت قند شیروان قوچان و بجنورد) با ارزش بازاری در حدود 716 میلیارد تومانی مقرر کرده که از زمین‌های شرکت تجدید ارزیابی خودش رو در دستور کار قرار بده که در روزهایی که گروه قندی‌ها مورد توجه هستند اهالی بازار به این نماد توجه بیشتری داشته باشند.

 این در حالی است که پیشتاز تجدید ارزیابی دارایی‌ها یعنی یعنی نماد اخابر در روز جاری با صف خرید بیش از 46 میلیون برگ سهمی مواجه شد.

 بررسی تکنیکالی شاخص کل بورس تهران

 بررسی روندهای شاخص کل بورس تهران نشان می‌دهد که در حاضر بازار در یک مسیر کاملاً خنثی و افقی در حال حرکت است و این موضوع استفاده از ابزارهای دارای روند مثل میانگین‌های متحرک را کمی سخت می‌کند. 

 در حال حاضر شاخص در محدوده‌های میانگین 55 روزه و 200 خود قرار دارد اما نکته اینجا است که به دلیل ارزش معاملاتی پایین و همچنین قرار گرفتند روند بازار در رویه خنثی و افقی خیلی نمی‌شود در خصوص شکست این سطوح به عنوان شکست حمایت یا مقاومت صحبت کرد.

 اما همین‌طور که در روزهای قبل در این خصوص صحبت کردیم شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در یک مستطیل (الگوی کلاسیک) تکنیکالی قرار دارد که با توجه به حواشی احتمالی برای بازار سرمایه می‌توان به این موضوع امید داشت که شاخص بتواند به اعداد و ارقام بالاتر برسد. برای این الگوی می‌توان این‌گونه پیش بینی کرد که بازار با شکست احتمالی مقاومت 2.1 میلیون واحدی به اندازه قاعده مستطیل رشد داشته باشد و در مرحله دوم به اندازه موج دوم ایجاد شده قبل از الگو شاخص کل روند صعودی را ادامه دهد. البته که این موضوع فعلاً برای شاخص کمی زود است و از نشانه‌های شروع روند افزایش در ارزش معاملاتی به همراه عبور از شاخص کل به سمت بالاتر از میانگین‌های 55 و 200 روزه خود است.

کل