به گزارش اکوایران، ارزش معاملات در روز جاری به عدد 5 هزار میلیارد تومان نزدیک شده است و ارزش بازار بورس اوراق بهادار تهران در محدوده‌های کمتر از 7 هزار همتی ایستاده است.

 اخابر نمادی بود در که در روز جاری باز هم مورد توجه اهالی بازار سرمایه قرار گرفت تا باز هم بحث تجدید ارزیابی دارایی‌ها بر سر زبان‌ها قرار بگیرد که البته اهالی بازار امیدوار هستند که این موضوع تنها خبر درمانی برای حفظ سطح شاخص نباشد و این موضع جامعه عمل به خود بگیرد از سویی این طرح نیز همچنان مخالفانی آن هم در خصوص بحث استهلاک‌های انباشته را به همراه دارد.

 فولاد، شستا، شپنا، خودرو و نماد بانک ملت امروز تلاش کردند تا شاخص کل بورس اوراق بهادار بیش از 19 هزار و 900 واحد افزایش پیدا کند.

 قیمت جدید محصولات سایپا هم اعلام شد و این شرکت اطلس محصول جدید خود را به قیمت 406 میلیون تومان روانه بازار می‌کند. همچنین شاهین اتومات حدود 641 میلیون تومان برای خریداران و متقاضیان هزینه دارد.

 گروه خودرویی بیش از 319 میلیارد تومان ارزش معاملاتی به خود گرفت و بازهم در صدر برترین‌ها قرار گرفت تا پس از آن گروه انبوه سازی برای چندمین هفته متوالی جز 7 گروه برتر بازار سرمایه در خصوص ارزش معاملاتی قرار داشته باشد در این گروه و در جریان معاملات روز جاری نمادهای ثفارس، ثپردیس، ثالوند و ثرود بیشترین خریدار را به خود دید به طوری که تا دقایق پایانی بازار این نمادهای صف‌های خرید خود را حفظ کرده بودند.

 اما در هفته ابتدایی آبان ماه و با وضعیت بد شاخص بورس تهران تنها تک نمادهایی بودند که رخ مثبتی و بازدهی خوب را به خود گرفته بودند نمادهایی مثل بالبر که بازدهی حدود 19 درصدی را برای خود ثبت کرده است و نماد سبهان که توانست در بازار بورس تهران بازدهی 17 درصدی را ثبت و ضبط کند. اما در بازار فرابورس نیز نمادهای نیان و ثرود بهترین عملکرد را برای هفته

 ابتدایی در آبان ثبت کردند و به ترتیب با رشد 10 و 8 درصدی از افت‌های آبان ماه جان سالم به درد بردند. اما بیش از 90 درصدی نمادها در هفته ابتدایی آبان سال 1402 بازدهی منفی را در کارنامه خود قرار دادند.

 بررسی تکنیکالی شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران 

 شاخص کل بورس تهران مدتی است که با نا ملایمت‌هایی همراه شده است و در کمتر از یک ماه کاری دو بار با افت‌های بیش از 51 هزار واحدی همراه شده است. که موجب شده است از میانگین 55 روزه خود فاصله بگیرد. و برای سومین بار خود رابه محدوده یک میلیون و 950 هزار واحدی نزدیک کند.

 اما چندی پیش در مورد واگرایی در شاخص کل صحبت کردیم موضوعی که از مردادماه سال جاری ایجاد شده و اولین واگرایی برای بازار در این ماه رخ داد و اهالی تکنیکالیست معتقد بودند که بازار می‌تواند با انتشار گزارش‌های ماهانه و نزدیک شدن به گزارش شش ماهه کمی از افت‌ها را جبران کند و وارد فاز صعودی شود.

 این واگرایی باعث افزایش بیش از 10 درصدی در شاخص کل شد اما مهر ماه رویه خوبی برای شاخص رقم نخورد و بازار بار دیگر منفی شد تا اینکه واگرایی دوم با وقوع جنگ در غزه نمایان شد. تکنیکالیست‌ها معتقد هستند که واگرایی‌ها می‌تواند برای سه بار در یک محدوده حمایتی یا کف قیمتی اتفاق رخ دهد.

 با کمی اغماض می‌تواند گفت که افت بیش از 51 هزار واحدی شاخص برای دومین بار در طول یک ماهه اخیر واگرایی سوم در اندیکاتور RSI و شاخص کل را رقم زد.

 حتی عده ای از تکنیکالیست‌ها احتمال تشکیل الگوی کلاسیک سر و شانه در کف را نیز پیش بینی می‌کنند کف فعلاً برای این موضوع خیلی زود است که به خواهیم به آن بپردازیم.

 

کل