به گزارش اکوایران، از رکود حاکم بر معاملات شمش فولاد ظرف هفته جاری منتهی به روز جمعه دهم آذر ماه کاسته شد؛ به این ترتیب در شرایطی که ظرف هفته قبل نسبت حجم معامله به عرضه در رینگ فولاد برابر 25 درصد بود، این نسبت در هفته جاری به 56 درصد رسید.

کف‌نشینی 8 ماهه قیمت پایه

ظرف هفته جاری بالغ بر 326 هزار تن شمش فولاد در رینگ صنعتی بورس کالای ایران عرضه شد؛ برای این محصول تقاضایی برابر 309 هزار تن به ثبت رسید که در نهایت به فروش 184 هزار تن شمش فولاد از این بازار انجامید؛ به این ترتیب نسبت حجم معامله به عرضه در رینگ فیزیکی بورس کالا به 56 درصد رسید.

شمش فولاد ظرف هفته جاری با قیمت پایه‌ای در بازه 17 هزار و 190 تومان تا 18 هزار و 690 تومان در رینگ صنعتی بورس کالای ایران عرضه شد. کف قیمت پایه برای عرضه شمش فولاد در رینگ صنعتی بورس کالا ظرف اولین هفته از آذر ماه امسال به کمترین میزان پس از  ابتدای فروردین ماه امسال رسید. کاهش قیمت پایه عرضه شمش فولاد، توانست واحدهای نوردی را برای خرید شمش فولاد ترغیب کند و به این ترتیب بر میزان تقاضا در رینگ فیزیکی بورس کالا در هفته جاری افزوده شد، میزان تقاضای ثبت شده در این بازار برای هفته جاری به 309 هزار تن رسید و در نهایت 184 هزار تن شمش فولاد از این بازار مورد معامله قرار گرفت. حجم فروش شمش فولاد از رینگ صنعتی بورس کالا نسبت به حجم فروش در هفته قبل جهشی 140 درصدی داشت.

بازار مقاطع حامی رینگ شمش نیست

میانگین نرخ فروش شمش فولاد از رینگ صنعتی بورس کالای ایران در هفته جاری به 18 هزار و 225 تومان رسید؛ با احتساب مالیات ارزش افزوده و کارمزد ارکان بورس قیمت تمام شده شمش فولاد برای نوردکار در هفته جاری به 19 هزار و 900 تومان می‌رسد. با در نظر گرفتن هزینه تبدیل و هزینه حمل حداقلی، نرخ تمام شده میلگرد تولیدی با این شمش به 22 هزار و 600 تومان می‌رسد.

اگرچه بهای شمش فولاد در رینگ صنعتی بورس کالا به شکل هفتگی کاهش داشت؛ اما متناسب با آن بهای مقاطع طویل فولادی در بازار آزاد نیز افت داشته است و به این ترتیب همچنان خرید شمش و تبدیل آن به مقاطع و عرضه در رینگ فیزیکی توجیه اقتصادی ندارد.