به گزارش اکوایران ظرف سومین هفته از آذر ماه امسال بالغ بر 102 هزار تن آهن‌اسفنجی در رینگ صنعتی بازار فیزیکی بورس کالای ایران عرضه شد؛ این در حالی بود که ظرف هفته‌های قبل و در شرایط نرمال، معمولا میزان عرضه آهن‌اسفنجی در این بازار حدود 20 تا 40 هزار تن بیش از این رقم بود. به این ترتیب کاهش عرضه و واهمه واحدهای فولادی از شدت گرفتن کسری عرضه در هفته‌های آینده باعث شد تا متقاضیان آهن‌اسفنجی به رقابت قیمتی برای کسب سهم از عرضه این محصول روی آورند.

رقابت قیمتی بی‌توجه به رکود

آهن‌اسفنجی با قیمت پایه‌ای برابر 11 هزار و 195 تومان به ازای هر کیلوگرم از این محصول در رینگ صنعتی بورس کالای ایران عرضه شد. برای 102 هزار تن محصول عرضه شده در این بازار، تقاضای 184 هزار و 850 تومانی به ثبت رسید.

برتری محسوس تقاضا نسبت به عرضه و پیش‌بینی استمرار کاهش عرضه در میان مدت به دلیل کمبود گاز در کشور و مصرف قابل توجه انرژی گاز در واحدهای احیا باعث شد تا میانگین نرخ معامله این محصول به 13 هزار و 573 تومان برسد. به این ترتیب میانگین نرخ فروش آهن‌اسفنجی در رینگ هفته جاری جهشی 21.2 درصدی نسبت به قیمت پایه داشت.

افزایش 21 درصدی میانگین نرخ فروش آهن‌اسفنجی نسبت به قیمت پایه، سیگنال افزایشی موثری برای قیمت سایر محصولات زنجیره آهن‌ و فولاد از جمله شمش و محصولات فولادی به همراه دارد. درواقع افزایش 21 درصدی هزینه مواد اولیه به شکل مستقیم بر نرخ محصولات نهایی در این بازار اثرگذار می‌شود، اما با توجه به رکود سنگین حاکم بر معاملات شمش و مقاطع طویل فولادی باید دید چه میزان از این رشد قیمتی، قابل انتقال به حلقه‌های بعدی زنجیره آهن و فولاد است.

درحالی میانگین بهای فروش آهن‌اسفنجی از رینگ صنعتی بورس کالا به 13 هزار و 573 تومان رسید که محصول برخی واحدها در کانال قیمتی 14 هزار تومان نیز معامله شد. قیمت پایانی میانگین موزون آهن‌اسفنجی پارس فولاد سبزوار به 14 هزار 233 تومان نیز رسید. فروش این محصول در این کانال قیمتی از پتانسیل این بازار برای تثبیت در این محدوده حکایت دارد.