به گزارش اکوایران، ظرف 4 روز ابتدایی هفته جاری بالغ بر یک میلیون و 642 هزار تن سیمان در رینگ صنعتی بازار فیزیکی بورس کالای ایران عرضه شد. عمده عرضه سیمان در بازار فیزیکی ظرف روزهای یکشنبه و دوشنبه انجام می‌شود، اما بخشی از عرضه‌ها در سایر روزهای هفته نیز انجام می‌شود.

محدودیت گازی تاثیری بر عرضه سیمانی نداشت

ظرف هفته‌های اخیر با شدت گرفتن موج سرما در کشور اخباری مبنی بر کاهش گاز اختصاص داده شده به واحدهای تولیدی نظیر واحدهای فولادی و سیمانی در کشور منتشر شد؛ ظرف سال‌های اخیر با آغاز فصل سرما در کشور و رشد مصرف خانگی، ناترازی در تامین سوخت در کشور شدت می‌گیرد و دولت برای رفع این چالش به سراغ وضع محدودیت بر واحدهای با مصرف بالای گاز نظیر بخش سیمان و فولاد می‌رود.

وضع محدودیت در مصرف گاز این صنایع، افت تولید این مجموعه‌ها را به همراه دارد و می‌تواند به التهاب قیمتی در بازار بینجامد. البته در برخی سال‌ها، دولت مجوز استفاده از سوخت مازوت را به واحدهای تولیدی و درواقع جایگزینی گاز طبیعی با مازوت را می‌داد تا به این ترتیب از توقف تولید واحدهای تولیدی جلوگیری شود. اما با توجه به شدت گرفتن آلودگی هوا در کشور و مخالفت‌های جدی درخصوص مجوز استفاده از سوخت مازوت، به گفته فعالین این بخش‌ها امسال خبری از جایگزینی سوخت گاز طبیعی با مازوت نیست.

اگرچه ظرف هفته‌های اخیر برخی واحدهای سیمانی کشور با محدودیت در تامین انرژی گاز مواجه هستند و امکان جایگزینی این سوخت با مازوت نیز وجود نداشته، اما فعلا عرضه سیمان در رینگ صنعتی بورس کالا به سیاق گذشته ادامه‌دارد و بنابراین واهمه از کاهش اجباری تولید به آرامش رینگ سیمان لطمه نزده است.

ظرف هفته جاری بالغ بر یک میلیون و 642 هزار تن سیمان در رینگ فیزیکی بورس کالای ایران عرضه شد؛ برای این محصولات تقاضایی بالغ بر یک میلیون و 600 هزار تن به ثبت رسید و در نهایت به فروش یک میلیون و 314 هزار تن سیمان از این بازار انجامید.

این در حالی است که ظرف هفته قبل منتهی به روز جمعه هفدهم آذر ماه بالغ بر یک میلیون و 620 هزار تن سیمان در رینگ فیزیکی بورس کالای ایران عرضه شد؛ برای این میزان محصول تقاضایی بالغ بر یک میلیون و 596 هزار تن به ثبت رسید که در نهایت به فروش یک میلیون و 310 هزار تن سیمان از این بازار انجامید.

اگرچه واهمه از قطعی گاز به رونق معاملات محصولات زنجیره آهن و فولاد در کشور منجر شده، اما فعلا خبری از اثرگذاری این موضوع بر روند معاملات سیمان نیست.

آرامش معاملات با کاهش تقاضا

سیمان محصولی مصرفی است و عمده تقاضا در بازار آن مربوط به خریداران مصرفی و نه سرمایه‌ای می‌شود. تقاضای مصرفی برای این محصول با آغاز فصل سرما و بارندگی در کشور کاهش می‌یابد. بنابراین حتی در صورت افت تولید به دلیل محدودیت واحدهای تولیدی در تامین گاز طبیعی نیز، انتظار می‌رود که اختلالی در تامین سیمان مورد نیاز مصرف‌کنندگان کشور ایجاد نشود. درواقع درصورت عدم ورود متقاضیان سرمایه‌ای به این بازار، احتمالا عرضه و تقاضا خود را با یکدیرگ تطبیق داده و خبری از رونق در معاملات سیمانی‌ها نخواهد بود.