به گزارش اکوایران رینگ آهن‌اسفنجی در هفته پایانی آذر ماه به سیاق هفته‌های قبل پررونق بود؛ واهمه از کاهش تولید و افت عرضه آهن‌اسفنجی، عملی شده و از حجم عرضه این محصول در رینگ فیزیکی بورس کالای ایران کاسته شده است.

افت نرخ 1.7 درصدی آهن‌اسفنجی در بازه هفتگی

ظرف روز شنبه 25 آذر ماه بالغ بر 92 هزار آهن‌اسفنجی با قیمت پایه‌ای برابر 11 هزار و 236 تومان در رینگ صنعتی بورس کالای ایران عرضه شد. میزان عرضه آهن‌اسفنجی در رینگ فیزیکی نسبت به عرضه آن در هفته قبل افتی 11.5 درصدی داشت. محدودیت واحدهای احیا آهن‌اسفنجی در تامین گاز، افت اجباری تولید این محصول را رقم زد و متقاضیان را برای رقابت قیمتی ترغیب کرد. اگرچه کسری عرضه آهن‌اسفنجی نسبت به تقاضا، محرک رقابت قیمتی میان متقاضیان این محصول است، اما نبود تقاضا برای محصولات نهایی و عدم کشش بازار برای صعود قیمت در بخش محصولات نهایی، مانعی جدی در مقابل واحدهای ذوب برای رقابت‌های سنگین قیمتی در رینگ آهن‌اسفنجی است.

علی‌رغم کاهش عرضه آهن‌اسفنجی در رینگ فیزیکی بورس کالا نسبت به هفته قبل، اما این محصول با نرخی در حدود 1.7 درصد ارزانتر از هفته قبل معامله شد.  

تثبیت نرخ در کانال 13 هزار تومانی

بررسی داده‌های معاملاتی بورس کالا حاکی از آن است که ظرف روز شنبه 25 آذر ماه تقاضایی بالغ بر 135 هزار تن برای آهن‌اسفنجی در رینگ فیزیکی بورس کالای ایران به ثبت رسید؛ به این ترتیب در این بازه زمانی میزان تقاضا 46 درصد بیش از عرضه بود و این برتری تقاضا محرک خریداران برای رقابت قیمتی با یکدیگر بود. عمده معاملات آهن‌اسفنجی در کانال قیمتی 13 هزار تومان انجام شد، در نهایت نیز کل محصول عرضه شده با میانگین قیمت 13 هزار و 333 تومان به فروش رفت. به این ترتیب متقاضیان برای کسب سهم از عرضه این محصول به رقابت قیمتی 18.6 درصدی دست زدند.