به گزارش اکوایران، بازار سهام در روند معاملات روز گذشته شاهد ریزش تراز شاخص کل هم‌وزن و کاهش تراز شاخص کل بود. بازار سهام پس از مثبت شدن روند جریان پول حقیقی در هفته دوم آذر ماه با افزایش انتظارات صعودی برای فتح سطح مقاومتی 2 میلیون و 200 هزار واحدی همراه شد و در هفته گذشته موفق به فتح این سطح شد. با وجود دستیابی به سطح حمایتی 2 میلیون و 200 هزار واحدی شاخص کل، بورس تهران هفته اول زمستان را با حالت تدافعی آغاز کرده است.

روز یکشنبه، شاخص‌های سهامی فرابورس ایران مشابه روند شاخص‌ کل و هم‌وزن بورس تهران، تماماً قرمز پوش بودند. شکاف بازدهی شاخص کل و هم‌وزن که در بورس تهران نزدیک به 30 صدم درصد بود و ریزش تراز کمتر شاخص هم‌وزن را نشان می‌داد؛ در بازار فرابورس ایران با رقم 26 صدم درصدی نشان از ریزش بیشتر شاخص کل داشت. کمترین بازدهی را در میان شاخص‌های اصلی فرابورس، شاخص بازار اول فرابورس با 69 صدم درصد ریزش به ثبت رساند و بیشترین بازدهی نیز به شاخص هم‌وزن فرابورس با 7 صدم درصد ریزش تراز تعلق گرفت.

در بین شاخص صنایع نیز صنعت سیمان با 17.8 میلیارد تومان ورود پول حقیقی بالاترین میزان ورود پول حقیقی را در بین صنایع به ثبت رساند. صنعت اطلاعات و ارتباطات با 16.5 میلیارد تومان و صنعت سایر محصولات کانی غیر فلزی با 13.6 میلیارد تومان در جایگاه‌های بعدی قرار گرفتند. از سوی دیگر صنعت فلزات اساسی با 44.9 میلیارد تومان خروج پول حقیقی بیشترین میزان کاهش مالکیت حقیقی را به ثبت رساند و صنعت خودرو و ساخت قطعات با 42.2 میلیارد تومان و صنعت سرمایه‌گذاری‌ها با 42.1 میلیارد تومان دیگر صنایعی بودند که میزان بیشتری از مالکیت حقیقی خود را از دست دادند.

آمار معاملات سهام

ارزش معاملات خرد بازار سهام و روند ورود و خروج جریان پول حقیقی به سهام مدتی است که نسبت به نوسانات شاخص‌های اصلی در چرخش است. بورس تهران پس از رشد ارزش معاملات خرد تا سطح 8 همتی، بار دیگر شاهد ارزش معاملات خرد 5 همتی شده است.

بازار سهام هفته دوم آذر را با ورود جریان پول حقیقی به سهام پشت سر گذاشت ولی در هفته گذشته با فرار سرمایه حقیقی مواجه شد. این در حالی است که هفته گذشته مرز 2 میلیون و 200 هزار واحدی تصاحب شد.

photo_۲۰۲۳-۱۲-۲۴_۱۶-۲۷-۵۵

روز معاملاتی گذشته سرانه خرید هر کد حقیقی از 24.6 میلیون تومان روز شنبه تا 25.2 میلیون تومان رشد داشت. یکشنبه سرانه فروش هر کد حقیقی نیز افزایش داشت و از 23.9 میلیون تومان به 25.9 میلیون تومان رسید. با این اوصاف بار دیگر شکاف سرانه خرید و فروش به سمت فروشندگان حقیقی سنگینی می‌کند.

آیا دلار ۴۷ هزار تومان خواهد شد؟/ حباب طلای آب‌شده منفی شد

پیش بینی بورس امروز

با توجه به روند معاملات روز‌های اخیر ، قیمت‌های جهانی و خبر‌های اثرگذار بر روند معاملات؛ معاملات روز دوشنبه در تداوم روند رکودی شاخص‌ها در معاملات روز یکشنبه آغاز خواهد شد. بازار سهام همچنان با افزایش ریسک سیاسی که به رشد ریسک سیستماتیک منجر شده مواجه است و تحلیل‌گران بازار سهام درگیر صورت‌های مالی نه ماهه ساله شرکت‌ها هستند. در این روزها که نوسانات قیمت‌های حامل‌های انرژی و فلزات گران‌بها در بازار‌های جهانی افزایش پیدا کرده است؛ اثرپذیری بازار سهام از این تغییرات و خبر‌های بین‌الملل خاورمیانه رشد داشته است. با این تفاسیر، یکی از عوامل مؤثر در رکود بازار سهام، عدم تحرک در بازارهای موازی شناخته می‌شود که در صورت تغییر، می‌تواند معاملات سهامی را دستخوش تغییرات کند.

با این منوال پیش بینی می‌شود که بازار سهام امروز ارزش معاملات خردی در سطح 4 تا 6 همتی داشته باشد. بورس تهران احتمالاً معاملات امروز را با افت تراز شاخص‌های اصلی آغاز کند. احتمال بازدهی مثبت و اندک شاخص‌های اصلی بازار سهام و عملکرد بهتر شاخص کل هم‌وزن به نسبت شاخص کل در انتهای معاملات امروز بالا است. جریان پول حقیقی در سهام برای معاملات امروز منفی ولی اندک پیش بینی می‌شود و ورود پول حقیقی به صندوق‌های درآمد ثابت محتمل است. صفوف خرید سهام اندکی کاهش می‌یابد و در سمت صفوف فروش سهام نیز احتمال رشد اندکی وجود دارد. احتمالاً در انتهای معاملات امروز سرانه خرید هر کد حقیقی در سطح 23 میلیون تومانی قرار گیرد و سرانه فروش نیز در بالای 25 میلیون تومان قرار گیرد. فرابورس تهران احتمالاً رشد تراز بیشتری در شاخص‌های اصلی خود به نسبت بورس داشته باشد؛ اما احتمالاً شکاف بازدهی در بین شاخص کل و هم‌وزن بورس و فرابورس افزایش یابد.

فروکش تب خرید شیمیایی‌ها