به گزارش اکوایران دیوید کاچوت، مدیر تحقیقات تیم فلزات و معدن وود مکنزی، در گفت‌وگویی با  INN به بررسی روند بازار سنگ‌آهن در سال 2023 پرداخت و چشم‌انداز قیمتی این محصول معدنی را برای سال 2024 و 2025 ترسیم کرد. وی گفت: رشد اقتصادی چین در سال 2023 کمتر از انتظار سرمایه‌گذاران بود و این موضوع بازارهای کالایی را با سیگنال منفی غیرقابل پیش‌بینی مواجه کرد. اقتصاد چین در این سال با چالش‌های غیر قابل پیش‌بینی نظیر تضعیف تقاضا در بازار داخلی، رکود دارایی، افزایش بدهی دولت‌های محلی، و تضعیف اعتماد مصرف‌کننده و سرمایه‌گذاران به اقتصاد مواجه شد، که مجموع این موارد رشد اقتصادی چین را تهدید می‌کند.

بهبود صادرات جبران ضعف تقاضای داخلی

چین به عنوان بزرگترین تولید کننده و صادرکننده انواع فولادهای ساختمانی و فولادهای ضد زنگ در جهان، به طور طبیعی بزرگترین مصرف‌کننده سنگ آهن در دنیا نیز هست. در عین حال براساس آمار، این کشور در رده سوم تولید سنگ‌آهن در دنیا نیز قرار دارد؛ اما عرضه داخلی سنگ‌آهن در این کشور پاسخگوی تقاضا نیست و بنابراین چینی‌ها با خرید 70 درصد سنگ‌آهن تولیدی در دنیا در رده برترین واردکننده این محصول نیز قرار دارند. جایگاه چین در زنجیره آهن و فولاد در دنیا باعث می‌شود تا هر گونه تحولی در اقتصاد این کشور بر بازار سنگ‌آهن و فولاد دنیا اثرگذار شود.

بازارهای کالایی از عدم بازگشت اقتصاد چین به مسیر رشد و فقدان محرک‌های اثرگذار ناامید شده‌اند؛ با این حال چین در سال 2023 با بهبود تقاضای صادراتی برای محصولات فولادی مواجه شد و این موضوع بخشی از تضعیف تقاضای داخلی این کشور را جبران کرد و با حمایت از تقاضا برای سنگ‌آهن از رشد بهای این محصول حمایت کرد. براساس اطلاعات INN در سال 2023، صادرات فولاد چین تقریبا 35 درصد افزایش یافته است، تضعیف یوآن مهم‌ترین دلیل رشد بازار صادراتی فولاد چین بود، این رشد صادرات بخشی از ضعف در بازار داخلی چین را جبران کرد و باعث استمرار فولادسازی در این کشور علی‌رغم تضعیف تقاضای داخلی شد.

براساس گزارش وودمکنزی میزان صادرات فولاد چین از ژانویه تا اکتبر سال 2023 در مجموع به 78 میلیون تن رسید که نسبت به مدت مشابه سال قبل 36.8 درصد افزایش داشت.

عملکرد سنگ آهن در سال 2023 چگونه بود؟

به گزارش INN سنگ‌آهن ظرف سال جاری میلادی نوسان نرخ‌های متعددی داشت. این محصول ماه‌های ابتدایی سال را افزایشی آغاز کرد به‌نحوی که بهای آن در ماه مارس به 128 دلار در هر تن رسید، اما این روند افزایشی ادامه‌دار نشد به‌نحوی که تا ماه مه، قیمت هر تن سنگ‌آهن به 105 دلار کاهش یافت. در حالی که پایان محدودیت کرونایی در چین و امیدواری نسبت به بازگشت سریع اقتصاد این کشور به مسیر رشد عامل صعود بهای سنگ‌آهن بود؛ رشد اقتصادی چین فعالن بازارهای جهانی را ناامید کرد و این موضوع با تضعیف چشم‌انداز تقاضا برای فولاد به افت بهای این محصول انجامید. بحران در شرکت‌های ساختمانی چین نیز در سال جاری میلادی ادامه‌دار شد و این موضوع از افت نرخ سنگ‌آهن و فولاد در 3 ماهه دوم سال جاری میلادی حمایت کرد.

با این وجود در اواسط سال، کمیسیون توسعه و اصلاحات ملی چین اقدامات به جهت تحریک اقتصاد و بازار مصرف در این کشور برداشت، این محرک‌ها شامل بازار خودرو، املاک و کالاهای الکترونیکی مصرفی می‌شد؛ در ماه اکتبر دولت چین خبر از انتشار یک تریلیون یوآن معادل 135 میلیارد دلار اوراق قرضه دولتی برای سال جاری میلادی داد. این محرک ها به تقویت بازار سنگ‌آهن و فولاد انجامید به نحوی که سنگ‌آهن در نیمه دسامبر به کانال قیمتی 138 دلار صعود کرد که این رقم سقف نرخ صعود آن در بازه 18 ماه اخیر بود.

کاچوت معتقد است، محرک‌های مالی جدید چین برای تقویت بهبود اقتصادی این کشور به طور قابل توجهی بر قیمت سنگ آهن تاثیر گذاشته است. قیمت سنگ آهن بار دیگر انتظارات منفی را نادیده می‌گیرد و در فصلی از سال که زمان سنتی رکود در این بازار است، صعود قیمتی را به ثبت می‌رساند.

عقب‌نشینی چین از هوای پاک

یکی دیگر از عوامل موثر در افزایش تولید فولاد در چین و رشد بهای سنگ‌آهن در سال 2023 موضع سهل‌گیرانه‌تر دولت این کشور در خصوص محدودیت‌های زیست محیطی و استمرار تولید در روزهای سرد سال است.

دیوید کاچوت موافق تاثیر عقب‌نشینی چینی از هدف هوای پاک و تاثیر آن بر بهبود تولید فولاد است. وی می‌گوید رشد اقتصادی در اولویت چینی ها قرار گرفته است، بنابراین امسال خبری از محدودیت در تولید سالانه فولاد در چین نبود. در عین حال دولت پکن مایل به حمایت از شرکت‌های بزرگ توسعه‌دهنده املاک است که با بحران مالی مواجه هستند و مجموع این موراد صعود بهای سنگ‌آهن را رقم زده است.

چشم‌انداز بازار سنگ‌آهن در 2024

تحلیلگران Project Blue معتقدند‌ نوسان بهای سنگ‌آهن در سال آینده میلادی به طور مستقیم متاثر از فولادسازی چین و به شکل غیر مستقیم متاثر از وضعیت اقتصادی این کشور بخش املاک آن باشد. علاوه بر این، تحلیلگران این شرکت می‌گویند صادرات فولاد چین، ذخایر بندری و مقررات زیست‌محیطی از عوامل مهمی هستند که باید در سال 2024 تحت نظر باشند تا بتوان تحلیلی از آینده بازار سنگ‌آهن ارائه کرد.

دیوید کاچوت می‌گوید: وود مکنزی انتظار دارد تقاضای فولاد در کوتاه مدت در چین ضعیف باقی بماند. وی افزود: با این حال، کاهش ذخایر سنگ آهن در بنادر چین در شش ماه گذشته، حمایت اساسی از قیمت‌ها را فراهم کرده است. با این وجود ذخیره سنگ‌آهن در کارخانه‌های فولاد چین احتمالا پیش از سال نو چینی است.

تحلیلگران پروژه بلو معتقدند در صورتی که سطوح فعلی صادرات فولاد چین در بازار تا پایان امسال و هفته‌های ابتدایی سال آینده میلادی ادامه یابد و ذخایر بندری سنگ‌اهن در سطوح پایین فغپعلی قرار گیرند و حتی به زیر 100 میلیون تن برسد، احتمال رشد بهای سنگ‌آهن در 3 ماهه ابتدایی سال 2024 مطرح است.

عرضه سنگ‌آهن در خارج از چین ظرف 3 ماه ابتدایی سال محدود می‌شود؛ آغاز فصل طوفان‌های موسمی در استرالیا و بارندگی‌های سیل‌آسا در برزیل به‌عنوان 2 تولیدکننده برتر سنگ‌آهن در دنیا عامل تضعیف عرضه سنگ‌آهن در ابتدای سال نوی میلادی است. تحللیگران پروژه بلو و وود مکنزی احتمال کاهش عرضه سنگ‌آهن در 3 ماه ابتدایی سال را مطرح می‌دانند و آن را عامل حمایت از بهای سنگ‌آهن عنوان می‌کنند.

یکی دیگر از عوامل مهم برای بازار سنگ آهن در سال 2024، اقدامات محرک مالی چین است. پروژه بلو خاطرنشان کرد: اقدامات مالی اضافی با هدف تحریک مصرف داخلی و بازار ملک برای بخش ساخت و ساز، تولید فولاد و تقاضای سنگ آهن مثبت خواهد بود.

اما پیش‌بینی میزان اثرگذاری این محرک‌ها بر تولید فولاد در چین و تقاضای سنگ آهن دشوار است؛ با این وجود فعالان بازار به بهبودفعالیت ساخت‌وساز در چین ظرف 3 ماهه ابتدایی سال 2024 امیدوارند.

 دیود کاچوت از وودمکنزی معتقد است ریسک بازار املاک چین و تاثیر آن بر بازار سنگ‌آهن در سال 2024 کمتر از سال جاری میلادی است. با این حال کاهش سرمایه گذاری در املاک و فروش زمین نشان‌دهنده کاهش بیشتر فعالیت ساخت‌وساز در چین ظرف سال 2024 و سال‌های آینده است. این موضوع بر تقاضا برای فولاد تاثیر منفی برجای می‌گذارد. با این اوصاف، شتاب رشد مثبت در زیرساخت‌ها و تولید تا حدی کاهش تقاضا در بخش مسکن را جبران می‌کند، بهبود در بخش خودروسازی نیز این کار را انجام می‌دهد.

کاچوت انتظار دارد که تقاضای سنگ آهن در خارج از چین در سال 2024 بهبود یابد، این رشد تقاضا از سوی هندی‌ها رقم خواهد خورد و از قیمت سنگ‌آهن حمایت می‌کند.

عرضه سنگ‌آهن در 2024

در سمت عرضه، چشم انداز سال 2024 قابل پیش بینی تر از تقاضا به نظر می‌رسد. عرضه سنگ آهن به آرامی در حال افزایش است. تیم پروژه بلو معتقد است که میزان عرضه جهانی سنگ‌آهن در سال آینده میلادی در معادن معادن پل آهن ریو، گودای دری و یکی از معادن بی‌اچ‌پی در استرالیا افزایشی است؛ اما این افزایش تولید با کاهش تدریجی از معدن یاندی جبران خواهد شد. تولید Vale همچنان یک موضوع غیرقابل پیش‌بینی است و عملکرد آن بر روند بازار در سال آینده اثرگذار می‌شود.

چالش‌های لجستیکی در حمل‌ونقل ریلی و بنادر اصلی آفریقای جنوبی که ششمین کشور تولیدکننده سنگ‌آهن است، بر روند عرضه سنگ‌آهن اثرگذار است؛ تلاش هند برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای مورد دیگری است که می‌تواند بر روند این بازار اثرگذار شود.

کاچوت می‌گوید وود مکنزی در پیش‌بینی سنگ‌آهن خود، عرضه معدن را به عنوان یک ریسک کوتاه‌مدت می‌بیند، اختلالات آب‌وهوایی و تدارکات جزو ریسک‌های عرضه هستند؛ سختگیری در عملیات استخراج نیز بر فرآیند عرضه اثرگذار خواهد شد. بنابراین وودمکنزی محدودیت در عرضه و تجارت سنگ‌آهن در سال 2024 را مطرح می‌داند.

تثبیت سنگ‌آهن در کانال 110 دلاری

با در نظر گرفتن تمامی موارد یاد شده، وودمکنزی پیش‌بینی می‌کند که سنگ‌آهن عیار 62 درصد تحویل بنادر چین در سال 2024 با میانگین نرخ 110 دلار به ازای هر تن معامله شود و بهای این محصول در سال 2025 در محدوده 100 دلار در هر تن جای گیرد.