به گزارش اکوایران ظرف هفته ابتدایی زمستان امسال بالغ بر 318 هزار و 199 تن انواع مقاطع فولادی ساختمانی نظیر میلگرد، ناودانی، نبشی و تیرآهن در رینگ صنعتی بورس کالای ایران عرضه شد؛ برای این محصولات تقاضایی بالغ بر 11 هزار و 674 تن به ثبت رسید و در نهایت تنها 60 درصد محصولات عرضه شده در این بازار مورد معامله قرار گرفت، به این ترتیب نسبت حجم محصول معامله شده به عرضه در رینگ مقاطع طویل فولادی در هفته گذشته به 19 درصد رسید که رقم قابل توجهی نیست، اما رکود تبدیل به رویه‌ای معمول در بازار فیزیکی بورس کالای ایران شده است.

رکود مهمان دائمی میلگردی‌ها

میلگرد اصلی‌ترین مقطع فولادی است که در رینگ فیزیکی بورس کالای ایران عرضه می‌شود، ظرف هفته ابتدایی زمستان امسال منتهی به روز جمعه هشتم آبان ماه بالغ بر 281 هزار و 895 تن میلگرد فولادی در رینگ صنعتی بورس کالای ایران با قیمت پایه‌ای در بازه 19 هزار تومان تا 21 هزار و 570 تومان در این بازار عرضه شد.

میزان تقاضای ثبت شده برای انواع میلگرد فولادی عرضه شده در رینگ فیزیکی بورس کالای ایران به 65 هزار و 251 تن رسید و در نهایت 43 هزار تن میلگرد از این بازار مورد معامله قرار گرفت. به این ترتیب نسبت حجم معامله به عرضه در رینگ مقاطع طویل فولادی به 15.5 درصد رسید. اگرچه این رقم چندان قابل توجه نبود اما میزانی متناسب با حجم فروش در هفته‌های قبل بود.

میلگرد بازار آزاد ارزان‌تر از میلگرد بورسی

میانگین نرخ فروش میلگرد از رینگ فیزیکی بورس کالای ایران به 21 هزار و 281 تومان رسید. با احتساب مالیات ارزش افزوده و کارمزد ارکان بورس، میانگین قیمت تمام شده فروش میلگرد از این بازار به 23 هزار و 260 تومان می‌رسد. این در حالی بود که در همین زمان میلگرد در بازار آزاد تهران با نرخ 23 هزار و 400 تومان به ازای هر کیلوگرم معامله می‌شد و بنابراین عدم تمایل به خرید مقاطع طویل فولادی از رینگ فیزیکی غیرقابل اجتناب است.

بازار مقاطع طویل فولادی انباشت با محصولات بدون مشتری است و این موضوع رکود در رینگ بورسی مقاطع طویل فولادی را به همراه دارد. در این شرایط حذف لزوم عرضه تمامی محصولات فولادی در رینگ صنعتی بورس کالا و تسهیل شرایط صادرات می‌تواند این بازار را به شرایط نرمال نزدیک کرده و از زیان تولیدکنندگان بکاهد.