به گزارش اکوایران سنگ‌آهن وارداتی به چین ظرف روزهای ابتدایی ماه ژانویه 2024 به سقف قیمت این محصول پس از روزهای ابتدایی آوریل 2022 صعود کرد؛ به این ترتیب رالی صعود قیمت در بازار سنگ‌آهن که ظرف ماه‌های پایانی سال 2023 شکل گرفته بود، در روزهای ابتدایی آوریل نیز ادامه دار شد.

استمرار محرک‌های دولتی چین در 2024

هر تن سنگ‌آهن عیار 63.5 درصد وارداتی به بندر تینجیان چین در روز چهارم ژانویه از 145 دلار به ازای هر تن عبور کرد؛ این رقم بیشترین بهای فروش این محصول در بازه 21 ماه اخیر بود. در حالی سنگ‌آهن در بازار چین ظرف روزهای ابتدایی سال 2024 در مسیر رشد نرخ نوسان دارد که ظرف سال 2023 این محصول صعودی 20 درصدی را به ثبت رسانده بود. محرک‌های اعمالی از سوی دولت چین برای تحریک اقتصاد، حامی رشد نرخ سنگ‌آهن در سال 2023 بود؛ در این شرایط اخباری مبنی بر استمرار محرک‌های اعمالی از سوی دولت چین در سال جدید میلادی منتشر شد و این خبر از رشد نرخ سنگ‌آهنی‌ها حمایت کرد.

دولت چین با وام 350 میلیارد یوآنی به بانک‌های بزرگ این ‌کشور نظیر بانک ساختمانی چین موافقت کرد؛ این موضوع با ایجاد امیدواری نسبت به ارئه تسعپهیلات بیشتر در بخش ساخت‌وساز باعث شد تا بر تمایل فولادسازان چینی برای خرید و ذخیره‌سازی سنگ‌آهن افزوده شود و این موضوع محرک بهای سنگ‌آهن شد.

شی‌جین‌پینگ اقتصاد را افزایشی ارزیابی کرد

شاخص‌ مدیران خرید رسمی بخش تولید چین برای ماه دسامبر کمتر از حد انتظار و برابر 49 واحد اعلام شد؛ این موضوع باعث می‌شود تا سیاست‌گذاران چینی برای افزایش محرک‌های اقتصادی ترغیب شوند و این موضوع در نهایت به سود سنگ‌آهنی‌ها تمام می‌شود.

شی جین پینگ، رئیس جمهور چین روز یکشنبه 31 دسامبر گفت؛ چین روند مثبت بهبود اقتصادی خود را در سال جاری تحکیم و تقویت خواهد کرد. فعالان بازار این گفته را دلیلی برای استمرار حمایت‌های دولتی چین عنوان کرده و این موضوع از رشد نرخ کامودیتی‌ها به خصوص فلزات پایه حمایت کرد.

در حال حاضر صنایع چینی و به خصوص فولادسازان در حال خرید مواد اولیه و ذخیره‌سازی آن پیش از آغاز سال نوی چینی در فوریه هستند. این موضوع محرک مهمی برای بازارهای کالایی خواهد بود.