به گزارش اکو ایران، در بین فعالان قدیمی بازار سهام تکانه‌های سیگنال‌ساز صنعت خودرو و ساخت قطعات بورس تهران معروف است. بسیاری از این افراد معتقدند که شروع روندهای اصلی شاخص کل همواره با شروع تکانه‌های شاخص صنعت خودرو و ساخت قطعات آغاز می‌شود. روز شنبه شاهد انتشار خبرهای متعددی از سوی شرکت های خودروساز و شورای رقابت در خصوص قیمت گذاری خودرو بودیم.

در روزهای گذشته به تحلیل شاخص صنعت خودرو و نسبت شاخص این صنعت به شاخص کل به صورت تاریخی پرداختیم. فعالان بازار سهام گاهی برای پیش بینی موج‌های صعودی شاخص کل بازار سهام دست به دامان متغیر‌هایی می‌شوند که در سابقه‌ی تاریخی بازار سهام، قبل از شروع روند صعودی شاخص کل رفتاری خاص را تکرار کرده‌اند. به عنوان مثال در این گزارش به رفتاری خاص از شاخص صنعت خودرو و ساخت قطعات می‌پردازیم.

صنعت خودرو و ساخت قطعات پس از صنعت بانک‌ها و مؤسسات اعتباری، هشتمین صنعت بزرگ بورس تهران به شمار می‌رود و حدودا بین 4 تا 5 درصد از ارزش بازار سهام ایران را در بر می‌گیرد. برخی از فعالان قدیمی بازار سهام که در موج‌های صعودی تاریخی بورس تهران نوسان‌گیری کرده‌اند؛ معتقدند که افسار شاخص کل بورس تهران در ابتدای موج‌های صعودی به دست شاخص صنعت خودرو بوده و این امر در ابتدای اصلاح موج صعودی نیز اتفاق می‌افتد. به زبانی دیگر برخی از تحلیل‌گران معتقدند که اولین شاخص صنعتی که در ماراتون صعودی شاخص‌ها حرکت خود را آغاز می‌کند؛ شاخص صنعت خودرو بوده و به دنبال آن سایر شاخص صنایع و در مجموع، شاخص کل وارد موج صعودی می‌شود. حتی آن‌ها روند اصلاح موج صعودی را نیز با همین فرایند توصیف می‌کنند.

روز گذشته خبرهایی در حوالی صنعت خودرو منتشر شد که نشان از شکل‌گیری شرایط حمایتی بنیادی شاخص این صنعت داشت. اخبار خودرویی دیروز با حواشی خاص خود نیز همراه بود که آن‌ها را در این لینک می‌توانید مشاهده کنید. بازار سهام معاملات امروز را نیز احتمالا با اقبال کدهای حقیقی به نمادهای خودرویی آغاز خواهد کرد که می‌تواند تا انتهای معاملات تداوم داشته باشد.