به گزارش اکوایران، در معاملات روز شنبه شانزدهم دی ماه 1402، شاخص کل بورس تهران هزار و 532 واحد نسبت به روز کاری گذشته پایین‌تر ایستاد و به سطح 2 میلیون و 153 هزار و 701 واحد رسید. 

شاخص کل هم‌وزن بورس نیز با افزایش 316 واحدی در رقم 757 هزار و 75 واحدی ایستاد. 

شاخص کل فرابورس با افت 12 واحدی به رقم 26 هزار و 181 واحد رسید. همچنین شاخص هم وزن فرابورس با افزایش 215 واحد به سطح 139 هزار و 471 واحد رسید. 

چالش خودرویی در بورس تهران 

روز گذشته خبری منتشر شد مبنی بر اینکه شورای رقابت از قیمت گذاری خودرو کنار خواهد کشید. انتشار این خبر باعث شد که امروز نمادهای خودرویی سبزپوش شوند. 

اما امروز سخنگوی شورای رقابت با اشاره به اینکه اختیارات شورای رقابت قابل واگذاری نیست، و همچنان بازار خودرو انحصاری است، گفت: مسئول تنظیم بازار خودرو شورای رقابت است و فقط تنظیم‌گر فنی بازار خودرو وزارت صمت است و در حوزه اجرا اختیارات بیشتری پیدا کرده است.

خروج سرمایه از بورس

روز شنبه خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار برای پنجمین روز منفی شد و 229 میلیارد تومان پول حقیقی از بازار سهام خارج شد که نسبت به روز چهارشنبه 80 درصد افزایش یافته است. 

امروز نماد وآتوس بیشترین خروج پول حقیقی را داشت که ارزش آن 37 میلیارد تومان بود. پس از وآتوس، نمادهای شگستر، فولاد، شستا و نوری بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند.

در سوی دیگر، بیشترین ورود پول حقیقی به نمادهای نخریس، خودرو، غشان، کرماشا و خکرمان تعلق داشت.

021016

نمادهای اثرگذار بر شاخص‌های بازار سهام

امروز اخابر، میدکو و همراه نمادهای قرمز پوش بورس بودند که بیشترین اثر را در افت شاخص کل بورس داشتند. در سوی دیگر اغلب نمادهای خودرویی بازار سبزپوش بودند و نمادهای خودرو، فولاد و خساپا از نمادهای سبز بودند که اثر مثبت بر شاخص داشتند.

در فرابورس نیز نمادهای بپاس، وسپهر و تجلی بیشترین اثر کاهنده را بر شاخص داشتند و نمادهای غصینو، سرچشمه و دماوند بیشترین اثر افزایشی را بر شاخص کل فرابورس داشتند.

در بین نمادهای پرتراکنش بورس امروز نماد داتام بیشترین تراکنش را داشت و خودرو و خگستر در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند. در فرابورس نیز نخریس، نطرین و فصبا بیشترین تراکنش را داشتند.  

ارزش معاملات سهام

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به 14 هزار و 90 میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 6 هزار و 243 میلیارد تومان بود که 44 درصد از ارزش کل معاملات بازار را در این روز شامل می‌شود.

ارزش معاملات خرد نیز با افزایش 2 درصدی به نسبت روز معاملاتی قبل به رقم 4 هزار و 659 میلیارد تومان رسید. 

021016

نمادهای پرمعامله بورس تهران

در معاملات امروز نماد خودرو بیشترین ارزش معاملات  بازار سهام  را به خود اختصاص داد که ارزش معاملات آن 143 میلیارد تومان بود. 

پس از خودرو، خگستر بیشترین ارزش معاملات را داشت و شگستر رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن، دو نماد خساپا و نطرین در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند.

در جدول حجم معاملات نیز سهام شگستر با تعداد 522 میلیون و 90 هزار و 30 سهم در صدر قرار گرفته است. خودرو در رتبه دوم بیشترین حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به خساپا تعلق داشت. دو نماد شستا و خگستر نیز در رتبه‌های بعدی بیشترین حجم معاملات بازار قرار داشتند.

صف‌های خرید و فروش بورس  

در معاملات شنبه، 68 نماد صف خرید داشتند و 45 نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با رشد 13 درصدی نسبت به روز کاری قبل به 381 میلیارد تومان افزایش یافت و مجموع ارزش صف‌های فروش نیز با افزایش 3 درصدی به 229 میلیارد تومان رسید.

نقشه بازار سهام بر مبنای ارزش معاملات

021016