به گزارش اکوایران در دومین هفته از دی ماه منتهی به روز جمعه پانزدهم این ماه؛ متقاضیان گروه کالایی پلی‌اتیلن ترفتالات بطری، با ثبت رقابت قیمتی 81 تا 89 درصدی؛ بیشترین رقابت قیمتی برای خرید یک محصول را داشتند. این در حالی بود که سقف رقابت برای پلی‌پروپیلن شیمایی به 72 درصد و سقف رقابت برای پلی‌پروپیلن نساجی به 59 درصد فروکش کرده بود.

ظرف دومین هفته از زمستان امسال بالغ بر 113 هزار و 600 تن محصول پلیمری در رینگ فیزیکی بورس کالای ایران عرضه شد؛ میزان تقاضای ثبت شده برای این محصولات به 153 هزار و 497 تن رسید و در نهایت 95 هزار و 109 تن محصول از این بازار مورد معامله قرار گرفت. به این ترتیب نسبت حجم معامله به حجم عرضه در این رینگ برابر 83 درصد بود.

رقابت 89 درصدی در ررینگ پلی‌اتیلن ترفتالات بطری

بررسی داده‌های معاملاتی رینگ فیزیکی پلیمرها در بورس کالای ایران در دومین هفته از دی ماه از فروش 100 درصد عرضه پلی‌اتیلن ترفتالات بطری حکایت دارد؛ برتری تقاضا نسبت به عرضه در این بازار باعث شد تا متقاضیان برای کسب سهم از عرضه این محصول رقابت‌های 81 تا 89 درصدی را در بازار به ثبت برسانند.

ظرف این بازه هفتگی 5 هزار و 16 تن پلی‌اتیلن ترفتالات بطری در محدوده قیمتی 27 هزار 55 تومان تا 28 هزار و 920 تومان به ازای هر کیلوگرم از این محصول در رینگ فیزیکی بورس کالای ایران عرضه شد؛ برای این میزان محصول تقاضایی بالغ بر 7هزار و 414 تن به ثبت رسید که در نهایت به فروش کل محصولات این بازار با میانگین قیمتی در محدوده 4 هزار و 905 تومان و 5 هزار و 471 تومان به ازای هر کیلوگرم از این محصول انجامید.

برتری تقاضا نسبت به عرضه در شرایطی که همچنان قیمت پایه پلی‌اتیلن ترفتالات بطری با نرخ دلار نیمایی برابر 28 هزار و 500 تومان تعیین می‌شود؛ محرک‌ رقابت‌های سنگین قیمتی در رینگ پلیمرها بود. در حال حاضر نرخ ارز 28 هزار و 500 تومان فاصله حدود 37 درصدی با نرخ حواله ارز در بازار مبادله و همچنین کمی بیشتر از نصف قیمت دلار در بازار آزاد است. بنابراین می‌توان اینگونه ادعا کرد که تثبیت نرخ ارز در تعیین قیمت پایه این محصولات و انتظارات تورمی افزایشی به رقابت هیجانی در رینگ پلی‌اتیلن ترفتالات بطری انجامیده است.

افزایش تولید ترمز رقابت در رینگ پلی‌پروپیلن‌ها را کشید

با افزایش حجم عرضه پلی‌پروپیلن شیمایی در رینگ فیزیکی بورس کالای ایران ظرف 3 هفته گذشته؛ از رقابت قیمتی متقاضیان این محصول در بازار فیزیکی بورس کالای ایران کاسته شده، به نحوی که سقف رقابت قیمتی ثبت شده برای این گروه کالایی در دومین هفته از دی ماه برابر 72 درصد بود. این در حالی بود که ظرف نیمه آذر امسال این محصول با رقابت‌هایی در محدوده 130 درصد نیز معامله شده بود.

پایان زمان اورهال شرکت‌های پتروشیمی و تامین خوراک مورد نیاز برای تولید پلی‌پروپیلن شیمایی، به افزایش تولید پلی‌پروپیلن شیمایی انجامید و این موضوع به فروکش تقاضا در رینگ پلی‌پروپیلن شیمایی انجامید.

افزایش تولید پلی‌پروپیلن نساجی نیز عامل فروکش تقاضا و افت رقابت قیمت در رینگ فروش این محصول بود.