به گزارش اکوایران رینگ محصولات پلیمری در معاملات هفته گذشته همچنان با رقابت‌های قیمتی بیش از 100 درصدی مواجه بود. پلی پروپیلن شیمیایی EP440L شرکت پتروشیمی جم با رقابت قیمتی 121 درصدی به فروش رفت که این رقم بیش از رقابت قیمتی ثبت شده برای این محصول در هفته قبل بود. این در حالی بود که رقابت قیمتی برای سایر گروه‌های کالایی این بازار از جمله پلی‌‌اتیلن ترفتالات بطری و پلی‌پروپیلن نساجی کمتر از 100 درصد بود. در این بازه زمانی پلی‌ترفتالات بطری با حداکثر رقابت قیمتی 89 درصدی و پلی‌پروپیلن نساجی با حداکثر رقابت قیمتی 68 درصدی معامله شدند.

86 درصد عرضه پلیمرهامعامله شد

ظرف دومین هفته از آذر ماه منتهی به روز جمعه هفدهم این ماه بالغ بر 104 هزار تن محصول پلیمری در رینگ فیزیکی بورس کالای ایران عرضه شد؛ برای این محصولات تقاضایی بالغ بر 159 هزار تن به ثبت رسید و در نهایت 89 هزار و 811 تن محصول پلیمری از این بازار مورد معامله قرار گرفت. به این ترتیب ظرف هفته گذشته 86 درصد عرضه‌ها در رینگ پلیمرها معامله شدند.

کاهش عرضه محصولات پلیمری پرطرفدار نظیر پلی‌پروپیلن‌ها به ثبت رقابت‌های سنگین قیمتی در بازار فیزیکی بورس کالا ظرف هفته‌های گذشته انجامید. اجرای اورهال سالیانه شرکت‌های پتروشیمی و افت تامین خوراک عامل اصلی کاهش عرضه برخی محصولات پلیمری ظرف هفته‌های قبل بود؛ با این وجود بخشی از این کاهش تولید و در نتیجه افت عرضه از ابتدای آذر ماه رفع شد و بنابراین رینگ محصولات پلیمری با فروکش هیجان خرید در برخی محصولات نظیر پلی‌پروپیلن نساجی مواجه شد. این در حالی است که همچنان رینگ برخی محصولات نظیر پلی‌پروپیلن‌های شیمیایی با کسری عرضه جدی مواجه بوده و بنابراین رقابت سنگین قیمتی را شاهد است. در این شرایط برخی واحدهای پتروشیمی وعده افزایش تولید این محصول را داده‌اند و تحقق این وعده می‌تواند، از تب و تاب خرید آن در رینگ فیزیکی ظرف هفته‌های پیش‌رو بکاهد.