به گزارش اکوایران بررسی داده‌های معاملات محصولات پلیمری و شیمیایی در بازار فیزیکی بورس کالای ایران از آن حکایت دارد که از حجم معاملات ثبت شده در این بازار ظرف چهارمین هفته از آبان ماه کاسته شده است. این کاهش حجم فروش‌ها نتیجه افت عرضه محصولات پرطرفدار بود و بنابراین اگرچه از حجم معاملات در رینگ پتروشیمی‌ها کاسته شد، اما این بازار با رقابت سنگین قیمتی در برخی دیگر از معاملات مواجه بود.

ظرف هفته منتهی به روز جمعه 26 آبان ماه بالغ بر 84 هزار تن محصول پلیمری و 30 هزار تن محصول شیمایی از رینگ فیزیکی بورس کالای ایران مورد معامله قرار گرفت.

رقابت برای محصولات پرطرفدار

بالغ بر 103 هزار تن محصول پلیمری در رینگ فیزیکی بورس کالای ایران عرضه شد؛ برای این محصول تقاضایی بالغ بر 127 هزار تن به ثبت رسید که در نهایت به فروش 84 هزار تن محصول پلیمری از این بازار انجامید. به این ترتیب در این بازه زمانی تنها 81درصد عرضه‌ها معامله شد. کاهش نسبت فروش به حجم عرضه محصولات پلیمری در رینگ فیزیکی بورس کالای ایران متاثر از کاهش عرضه گریدهای پرطرفدار و جبران این کاهش، با افزایش عرضه محصولات کم طرفدار رقم خورده است.

 فروش 84 هزار تن محصول پلیمری از رینگ فیزیکی بورس کالا، کمترین حجم فروش محصولات پلیمری از این بازار پس از هفته پایانی اسفند بود. کاهش عرضه محصولات پرطرفدار نظیر پلی‌پروپیلن‌های شیمیایی و نساجی عامل کاهش حجم فروش در رینگ پلیمرها علی‌رغم حفظ حجم عرضه‌ها بود.

بیشترین رقابت ثبت شده در رینگ محصولات پلیمری مربوط به عرضه پلی‌پروپیلن شمیایی EP440L بود؛ متقاضیان برای کسب سهم از عرضه این محصول به رقابت 133 درصدی هم دست زدند. کاهش حجم عرضه پلی‌پروپیلن‌ها ظرف هفته‌های اخیر عامل این رقابت سنگین قیمتی در این بازار بود.  

72 درصد شیمایی‌ها معامله شد

بالغ بر 41 هزار و 557 تن محصول شیمیایی در رینگ فیزیکی بورس کالای ایران عرضه شد؛ برای این محصول تقاضایی بالغ بر 34 هزار و 400 تن به ثبت رسید که در نهایت به فروش 30 هزار تن محصول از این بازار انجامید. این رقم کمترین حجم فروش محصولات شیمیایی از این بازار پس از نیمه شهریور امسال بود. به این ترتیب نسبت عرضه به حجم فروش در این روز به 72 درصد کاهش یافت.