به گزارش اکوایران نرخ پایه مصحولات پلیمری و شیمیایی برای عرضه در بازار فیزیکی بورس کالای ایران در هفته پیش‌رو از روز دوشنبه 22 آبان تا روز یکشنبه بیست‌وهشتم این ماه با ترکیبی از کاهش و افزایش، اما عمدتا کاهشی اعلام شد.

نفتا حامی افت نرخ

قیمت نفتا به‌عنوان محصولی که بهای بسیاری از محصولات پلیمری با آن نوسانی همگرا دارد، برای سومین هفته متوالی کاهش داشت؛ این محصول تا با ثبت بازده هفتگی منفی 2.6 درصدی روز جمعه دهم نوامبر تا کف کانال قیمتی 622 دلار به ازای هر تن عقب نشست.  البته این محصول نجربه 613 دلرای شدن در روز پنج‌شنبه نهم نوامبر را نیز داشت، اما بخشی از این عقبگرد قیمتی در روز پایانی هفته جبران شد، هر چند همچنان این محصول در کف نوسان دارد. بهای نفتا در بازار جهانی در رورز دهم نوامبر به استثنا کف نرخ ثبت شده برای این محصول در روز نهم این ماه در کف قیمت 100 روز اخیر خود یعنی پس از ابتدای ماه اوت قرار دارد.

افت بهای نفتا در بازار جهانی از سویی از سقوط بهای نفت در بازار جهانی حمایت می‌شود، از سوی دیگر کاهش تقاضا برای محصولات پتروشیمی از سوی چینی‌ها در این کاهش قیمت موثر بوده است. عقبگرد بهای نفتا در بازا جهانی از کاهش بهای محصولات پتروشیمی حمایت می‌کند.

PVC ار سقوط نرخ در امان ماند

نرخ حواله ارز در تعیین قیمت پایه محصولات پلیمری در هفته جاری رشدی 0.2 درصدی داشت؛ به این ترتیب قیمت‌های پایه با سیگنال مثبت 0.2 درصدی مواجه شدند. با این وجود قیمت اغلب محصولات پلیمری در بازار جهانی کاهش نرخی به مراتب بیشتر داشت و این موضوع باعث شد تا از 20 محصول پلیمری که قیمت پایه آن بر مبنای این نرخ ارز اعلام می‌شود، بهای 12 محصول کاهشی اعلام شود. بهای پایه 3 محصول رشدی محدود داشت و نرخ 2 گید PVC با افزایش 4.5 درصدی اعلام شد. صعود بهای PVC در بازار جهانی عامل این افزایش قیمت بود.