به گزارش اکوایران از حجم فروش محصولات پلیمری و شیمیایی در بازار فیزیکی بورس کالای ایران ظرف سومین هفته از آبان ماه منتهی به روز جمعه نوزدهم این ماه کاسته شد؛ با این وجود همچنان حجم فروش هفتگی در این بازار بالاتر از میانگین حجم فروش هفتگی در بازه سالانه مربوط به سال 1401 است. افزایش انتظارات تورمی باعث شده تا صناعی تکمیلی فعال در این بخش در هر شرایطی خریدار محصولات این بخش باشند، هر چند برخی سیگنال‌ها از تمایل آن‌ها برای ثبت سفارش می‌کاهد. ظرف هفته‌های اخیر از نرخ محصولات پتروشیمی در بازار جهانی به شکل مستمری کاسته شده است؛ این افت نرخ متاثر از افت تقاضا از سوی چین رقم خورده است. کاهش مستمر قیمت‌های پایه و عدم امیدواری به رشد قیمت در کوتاه و میان مدت از تمایل به خرید میان فعالان بازار می‌کاهد.

فروکش تب خرید در ینگ پلیمرها

ظرف سومین هفته از آبان ماه بالغ بر 84 هزار تن محصول پلیمری از رینگ فیزیکی بورس کالای ایران مورد معامله قرار گرفت؛ این رقم کمترین حجم فروش محصولات پلیمری از این بازار پس از نیمه ابتدایی تیر ماه امسال بود.

اگرچه از حجم فروش هفتگی در رینگ محصولات پلیمری کاسته شد؛ اما همچنان این رینگ با رونق نسبی همراه بود؛ ظرف هفته منتهی به روز جمعه نوزدهم آبان ماه بالغ بر 100 هزار تن محصول پلیمری در بازار فیزیکی بورس کالا عرضه شد که برای آن تقاضایی برابر 138 هزار تن به ثبت رسید که در نهایت به فروش 84 هزار تن محصول پلیمری از این بازار انجامید. به این ترتیب در این بازه زمانی 83.5 درصد حجم عرضه در رینگ پلیمرها مورد معامله قرار گرفت.اگرچه فروش 83 درصدی عرضه‌ها، نرخی قابل توجه است، اما به شکل معمول ظرف هفته‌های قبل نسبت حجم معامله به حجم عرضه در رینگ پلیمرها به مراتب بیش از این میزان بود. به نظر می‌رسد کاهش مستمر قیمت‌های پایه متاثر از سیگنال جهانی باعث شده تا رینگ پلیمرها از رونق افتاده و با رکود سنگین همراه شود.

البته همچنان متقاضیان برای کسب سهم از محصولات پرطرفداری نظیر پلی‌پروپیلن‌ها و پلی اتیلن ترفتالات بطری حاضر به رقابت سنگین قیمتی هستند و این موضوع باعث افزایش 60 تا 100 درصدی نرخ فروش نسبت به قیمت پایه در این محصولات می‌شود.

79 درصد عرضه در رینگ شیمیایی معامله شد

ظرف هفته منتهی به روز جمعه نوزدهم آبان ماه بالغ بر 34 هزار تن محصول شیمیایی از رینگ فیزیکی  بورس کالا مورد معامله قرار گرفت؛ این در حالی بود که ظرف این بازه زمانی بالغ بر 43 هزار تن محصول شیمیایی در رینگ پتروشیمی بازار فیزیکی بورس کالا عرضه شده بود و برای آن تقاضایی بالغ بر 41 هزار و 700 تن به ثبت رسیده بود. به این ترتیب در سومین هفته از آبان ماه 79 درصد عرضه در رینگ شمیایی بورس کالا مورد معامله قرار گرفت.