به گزارش اکوایران رینگ پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی هفته ابتدایی آبان ماه را با رونق نسبی به پایان رساند؛ به این ترتیب در هفته منتهی به روز جمعه پنجم آبان بالغ بر 87 هزار تن محصول پلیمری و 35 هزار تن محصول شیمیایی مورد معامله قرار گرفت که این ارقام بالاتر از میانگین نرخ فروش هفتگی این گروه‌های کالایی در سال 1402 بود.

کاهش احتمالی تولید؛ متقاضیان را به رقابت سوق داد

واحدهای پتروشیمی ایران برای اولین هفته از آبان ماه بالغ بر 99 هزار و 400 تن محصول پلیمری در رینگ صنعتی بورس کالای ایران عرضه کردند؛ برای این محصول تقاضایی بالغ بر 156 هزار تن به ثبت رسید که در نهایت به فروش 87 هزار تن محول پلیمری از این بازار انجامید. به این ترتیب در هفته منتهی به روز جمعه پنجم آبان ماه بالغ بر 87.6 درصد عرضه‌ها معامله شد و بنابراین می‌توان از واژه رونق برای توصیف معاملات رینگ پتروشیمی استفاده کرد.

بررسی جزئی روند معاملات در رینگ پتروشیمی از افزایش رقابت میان متقاضیان پلی‌پروپیلن‌ها حکایت دارد. به این ترتیب درحالی که تغییر نرخ تسعیر ارز در تعیین قیمت پایه محصولات پلیمری باعث شده بود تا رقابت برای کسب سهم پلی‌پروپیلن‌ها از محدوده 100 درصدی به حدود 30 درصد کاهش یابد؛ احتمال کسری عرضه به دلیل اورهال واحدهای تولیدی این محصول باعث شد تا متقاضیان پلی‌پروپیلن‌ها برای کسب سهم از این محصول دست به رقابت‌های بیشتری بزنند و این محصولات با نرخی در حدود 50 تا 65 درصد بالاتر از قیمت پایه مورد معامله قرار گیرند.

پلی‌اتیلن ترفتالات بطری از دیگر محصولاتی است که ظرف هفته گذشته منتهی به روز پنجم آبان ماه با رقابت قیمتی معامله شد. نرخ تسعیر ارز این محصول همچنان بر مبنای ارز 28 هزار و 500 تومانی تعیین می‌شود و فاصله 31درصدی میان نرخ ارز 28 هزار و 500 تومان و نرخ حواله ارز در بازار مبادله‌ای و همچنین فاصله 82درصدی میان نرخ تسعیر ارز در تعیین قیمت پایه و نرخ ارز در بازار آزاد؛ زمینه‌ساز این رقابت‌های سنگین قیمتی در معاملات این بخش است.

جنگ، صنایع تکمیلی را خریدار کرد

ظرف هفته ابتدایی آبان ماه بالغ بر 44 هزار و 600 تن محصول شیمیایی در بازار فیزیکی بورس کالای ایران عرضه شد؛ برای این محصول تقاضایی بالغ بر 44 هزار تن به ثبت رسید که در نهایت به فروش 35 هزار و 600 تن از این محصول انجامید. به این ترتیب ظرف هفته گذشته بالغ بر 79 درصد عرضه‌ها در رینگ شیمیایی بورس کالا معامله شد که رقم نسبتا قابل توجهی است.

در شرایطی که نرخ ارز در بازار آزاد با واهمه از تبعات اقتصادی استمرار جنگ در خاورمیانه، افزایشی است، اوج‌گیری تقاضا در رینگ داخلی کاملا قابل توجیه است. درواقع صنایع تکمیلی با واهمه از کاهش ارزش پول ملی، ترجیح می‌دهند تا در حد توان نسبت به خرید پیش از موعد مواد اولیه مصرفی خود اقدام کنند. این موضوع از رونق رینگ محصولات شیمیایی در بازار فیزیکی بورس کالای ایران حمایت می‌کند.