به گزارش اکوایران معاملات سیمان در بازار فیزیکی بورس کالای ایران ظرف سومین هفته از دی ماه امسال به سیاق هفته‌های گذشته کم تلاطم بود. همچنان میزان عرضه در این بازار بیش از تقاضا است و همین موضوع باعث می‌شود تا اغلب معاملات در نرخ پایه انجام شود.

80 درصد عرضه‌ها معامله شد

ظرف سومین هفته از دی ماه امسال بالغ بر یک میلیون و 550 هزار تن سیمان در رینگ فیزیکی بورس کالای ایران عرضه شد؛ این میزان محصول شامل انواع سیمان از جمله سیمان سفید، سیمان تیپ 2، تیپ 5، سیمان تیپ 525-1، سیمان تیپ 425-1، سیمان تیپ 425-1 و... به شکل فله و کیسه‌ای می‌شد. عمده عرضه این محصول ظرف روزهای ابتدایی هفته یعنی یکشنبه و دوشنبه انجام شد؛ البته تعدد عرضه‌های سیمان باعث می‌شود تا رینگ بازار فیزیکی بورس کالا در سایر روزها نیز میزبان تعداد محدودی عرضه سیمانی باشد.

برای این میزان محصول تقاضایی بالغ بر یک میلیون و 650 هزار تن به ثبت رسید که در نهایت به فروش یک میلیون و 245 هزار تن سیمان از این بازار انجامید. به این ترتیب در این بازه زمانی بالغ 80 درصد عرضه‌ها معامله شد.

رقابت 78 درصدی برای محصولات پر تقاضا

اگرچه اغلب سیمان عرضه شده در رینگ فیزیکی بورس کالای ایران در نرخ پایه مورد معامله قرار گرفت، اما رینگ فیزیکی این محصول برای محصولات برخی واحدهای تولیدی رقابت‌های قابل توجهی نیز داشت. سیمان تیپ 2 چابهار در این بازه زمانی با رقابت قیمتی 78 درصدی معامله شد؛ به این ترتیب در حالی که این محصول با قیمت پایه‌ای برابر 786 تومان در رینگ فیزیکی بورس کالا عرضه شده بود، با میانگین قیمت هزار و 397 تومان معامله شد. همچنین سیمان تیپ 5 مربوط کارخانه منددشتی نیز در این بازه هفتگی با رقابت 51 درصدی معامله شد و در حالی که این محصول با نرخ پایه برابر 653 تومان به ازای هر کیلوگرم در رینگ فیزیکی عرضه شده بود با میانگین نرخ 989 تومان مورد معامله قرار گرفت.

هزینه بالای حمل سیمان نسبت به قیمت تمام شده این محصول باعث می‌شود تا متقاضیان خرید منطقه‌ای با رقابت را به خرید محصول از واحدهای تولیدی دور اما با نرخی کمتر ترجیح دهند.