به گزارش اکوایران قیمت پایه محصولات پلیمری و شیمایی برای عرضه در رینگ فیزیکی بورس کالای ایران ظرف هفته آینده از روز دوشنبه 25 بهمن ماه تا روز یکشنبه اول بهمن، عمدتا افزایشی اعلام شد؛ البته قیمت پایه برخی گروه‌های کالایی نظیر CRP در رینگ پلیمرها و آمونیاک و دی‌اتیلن گلایکول و زایلین مخلوط در رینگ شیمایی متاثر از عقبگرد بهای این محصولات در بازار جهانی کاهشی بود.

هم‌افزایی سیگنال‌های بنیادی در رشد نرخ

2 پارامتر اثرگذار بر قیمت پایه محصولات پتروشیمی یعنی نرخ حواله ارز در بازار مبادله و بهای فروش این گروه‌های کالایی در بازار جهانی رشد داشت و هم‌افزایی این دو سیگنال باعث شد تا قیمت‌های پایه برای هفته پایانی دی ماه با افزایش اعلام شوند. رشد قیمت‌های پایه می‌تواند محرک خرید در رینگ فیزیکی باشد. در صورتی که صنایع تکمیلی احتمال استمرار رشد قیمت در میان مدت را بدهند، آغاز رالی صعود قیمت محرکی برای خرید بیشتر خواهد بود، بنابراین رینگ محصولات پتروشیمی در آخرین هفته از دی ماه با افزایش تمایل به خرید مواد اولیه از سوی صنایع تکمیلی مواجه می‌شود. با این وجود کاهش سهمیه خرید صنایع به دلیل قرارگیری در هفته پایانی ماه می‌تواند تبدیل به مانعی جدی در مقابل رشد تقاضا در میانه افزایش انتظارات تورمی باشد.

نرخ ارز معیار در تعیین قیمت‌های پایه برابر بهای حواله ارز در بازار مبادله و برای هفته جاری برابر 39 هزار و 528 تومان در نظر گرفته شد؛ ظرف نیمه شهریور ماه که این نرخ ارز به‌عنوان مبنای تعیین قیمت پایه تعیین شد، حواله ارز در محدوده 37 هزار و 500 تومان معامله می‌شد، بنابراین ظرف بازه زمانی 4 ماهه نرخ تسعیر ارز در تعیین قیمت‌های پایه رشدی 5.3 درصدی داشت. این افزایش مستمر اما آهسته که به نظر می‌رسد ادامه‌دار باشد محرک رشد قیمت‌های پایه در میان مدت است.