به گزارش اکوایران رینگ محصولات پلیمری ظرف روزهای پایانی دی ماه پررونق بود؛ در حالی که در این بازه زمانی با حمایت سیگنال جهانی و نرخ ارز،  قیمت‌های پایه نسبت به هفته‌های قبل افزایش داشت، اما خریداران استقبال خوبی را در بازار به ثبت رساندند به نحوی که 88 درصد حجم عرضه در رینگ فیزیکی بورس کالا معامله شد.

تثبیت نرخ ارز، محرک رقابت پلی‌اتیلن ترفتالات

پلی‌اتیلن ترفتالات بطری همچنان پیشتاز رقابت قیمتی در رینگ محصولات پلیمری بازار فیزیکی بورس کالای ایران است؛ ظرف آخرین هفته از دی ماه امسال بالغ بر 4 هزار و 356 تن پلی‌اتیلن ترفتالات بطری در این رینگ عرضه شد؛ در این زمان تقاضایی بالغ بر 7 هزار و 942 تن برای این محصول پلیمری در رینگ فیزیکی بورس کالای ایران به ثبت رسید. برتری تقاضا نسبت به عرضه در شرایطی که قیمت پایه پلی اتیلن ترفتالات بطری  همچنان بر مبنای نرخ ارز 28 هزار و 500 تومان تعیین می‌شود، متقاضیان این محصول را  برای کسب سهم از عرضه آن، به رقابت قیمتی با یکدیگر واداشت. متقاضیان رقابت‌های 90 تا 98 درصدی را در این رینگ به ثبت رساندند و به این ترتیب در حالی بهای پایه هر کیلوگرم از این محصول در محدوده 27 هزار و 800 تومان تا 29 هزار و 740 تومان نوسان داشت، با رقابت قیمت نهایی این محصول به 54 هزار و 710 تومان تا 55 هزار و 699 تومان رسید.

در حالی همچنان قیمت پایه پلی‌اتیلن ترفتالات بطری همچنان بر مبنای نرخ ارز نیمایی 28 هزار و 500 تومان تعیین می‌شود که همچنان قیمت پایه اغلب محصولات پتروشیمی بر مبنای نرخ حواله ارز در بازار مبادله که در شرایط کنونی در محدوده 39 هزار و 500 تومان در نوسان است، معین می‌شود. تثبیت نرخ ارز در تعیین قیمت پایه این گروه‌های کالایی باعث شده تا پلی‌اتیلن ترفتالات بطری پیشتاز رقابت قیمتی در رینگ فیزیکی محصولات پلیمری باشد. در حال حاضر نرخ ارز 28 هزار و 500 تومانی با نرخ حواله ارز در بازار مبادله فاصله 38.5 درصدی دارد.

در عین حال ظرف هفته پایانی دی ماه دلار در بازار آزاد در سقف کانال قیمتی 52 هزار تومان نوسان داشت؛ بنابراین فاصله درصدی میان نرخ ارز در بازار آزاد و نرخ دلار 28 هزار و  500 تومانی در این بازه هفتگی به 99 درصد رسید، به این ترتیب می‌توان گفت، نرخ دلار در بازار آزاد محرک اصلی رقابت در رینگ پلی‌اتیلن ترفتالات بطری شده است.

ناترازی در رینگ پلی‌پروپیلن‌ها ادامه‌دار است

ظرف هفته پایانی دی ماه امسال پلی‌پروپیلن شیمیایی با رقابت قیمتی 28 تا 68 درصدی در رینگ فیزیکی بورس کالای ایران مورد معامله قرار گرفت؛ اگرچه با افزایش عرضه این محصول از ابتدای دی ماه، رینگ فروش این محصول با فروکش تقاضا مواجه شده است، اما همچنان سطح رقابت نسبت به میزان رقابت در بازه بلند مدت قابل توجه است. ظرف سال‌های گذشته پلی‌پروپیلن شمیایی در شرایط طبیعی بازار با میانگین رقابت قیمتی 10 تا 20 درصدی به فروش می‌رفت. اما توسعه در بخش پایین‌دست این زنجیره در سال‌های اخیر بی‌توجه به عدم امکان تامین مواد اولیه از سوی صنایع بالادستی منجر به رقابت‌های هیجانی در این رینگ شده است.

در حال حاضر نرخ حواله ارز در بازار مبادله با نرخ ارز در بازار آزاد فاصله 34 درصدی دارد؛ در این شرایط 34 درصد رقابت متقاضیان برای پلی‌پروپیلن شیمایی را می‌توان به 2 نرخی بودن ارز در کشور نسبت داد؛ اما مابقی این رقابت متاثر از ناترازی در این رینگ است.