به گزارش اکوایران، ظرف هفته پایانی دی ماه امسال بالغ بر 336 هزار تن انواع مقاطع طویل فولادی شامل میلگرد، تیرآهن، نبشی و ناودانی در رینگ صنعتی بورس کالای ایران عرضه شد؛ برای این محصول تقاضایی بالغ بر 176 هزار تن به ثبت رسید، در نهایت 89 هزار و 692 تن محصول از این بازار مورد معامله قرار گرفت. به این ترتیب نسبت حجم معامله به عرضه در رینگ مقاطع فولادی ظرف هفته پایانی دی ماه به 26.6 درصد رسید. این در حالی بود که ظرف هفته قبل منتهی به روز جمعه 22 دی ماه بالغ بر  65 هزار و 905 تن مقاطع طویل فولادی از این رینگ معامله شده بود و به این ترتیب ظرف هفته پایانی دی ماه 36 درصد بر حجم فروش هفتگی نسبت به هفته قبل افزوده شد.

فروش میلگرد بورسی از 70 درصد فراتر رفت

71 هزار تن میلگرد با میانگین قیمت 21 هزار و 560 تومان از رینگ صنعتی بورس کالای ایران ظرف هفته پایانی دی ماه معامله شد. صعود نرخ ارز در بازار آزاد و افزایش تقاضای سرمایه‌ای در رینگ مقاطع، محرک رشد تقاضا در این بازار بود. ظرف هفته پایانی دی ماه، نوردکاران کشور بالغ بر 301 هزار و 800 تن انواع میلگرد با قیمت پایه‌ای در بازه 19 هزار تومان تا 21 هزار و 500 تومان به ازای هر کیلوگرم در بازار فیزیکی بورس کالای ایران عرضه کردند. برای این میزان محصول تقاضایی بالغ بر 132 هزار تن به ثبت رسید که در نهایت به فروش 71 هزار تن میلگرد از این بازار انجامید. به این ترتیب نسبت حجم معامله به عرضه در این رینگ به 23.6 درصد رسید.

ظرف هفته پایانی دی ماه، بازار آزاد ارز متاثر از فضای سیاسی کشور وارد مسیر صعودی شتابانی شد به نحوی که تا تا پایان روز کاری هفته به سقف قیمت 53 هزار تومان رسید. این جریان افزایشی در بازار آزاد ارز و بازگشت انتظارات تورمی افزایشی به بازار، محرک رینگ فولاد در بخش میانی زنجیره یعنی معاملات شمش فولاد شد و در ادامه نوردکاران نیز از این جریان افزایشی بهره‌مند شدند به‌نحوی که علی‌رغم رکود سنگین مصرفی حاکم بر بازار، اما معاملات این محصول رنگی از رونق را به خود دید.

بازار آزاد ارزان‌تر از بورس

میلگرد بورسی در هفته پایانی دی ماه با میانگین قیمت 21 هزار و 560 تومان از رینگ صنعتی بورس کالا معامله شد؛ با احتساب مالیات ارزش افزوده و کارمزد ارکان بورس، نرخ تمام شده فروش این میلگرد به 23 هزار و 565 تومان می‌رسد. این در حالی است که در همین زمان هر کیلوگرم میلگرد در بازار آزاد تهران با نرخ 23 هزار و 500 تومان به فروش می‌رود. بنابراین میلگرد بورسی از میلگرد بازار آزاد گرانتر است. این موضوع به وجود محصول‌های انباشت شده پیشین در بازار آزاد و افزایش هزینه تولید مقاطع به دلیل رشد بهای مواد اولیه از جمله شمش فولاد رقم خورده است. درواقع نوردکاران در شاریط کنونی بدون زیان، امکان کاهش قیمت‌های پایه را ندارند.