به گزارش اکوایران، در هفته اخیر روند شاخص کل بورس تهران در مجموع صعودی بود، هر چند که تنها در دو روز ابتدایی هفته شاخص رشد کرد و در سه روز بعدی شاخص نزول کرد.

در روز شنبه شاخص کل 9 هزار و 552  واحد بالا آمد و 121 میلیارد تومان پول حقیقی از بازار خارج شد. روز یکشنبه شاخص 16 هزار و 761 واحد رشد کرد و 37 میلیارد تومان سرمایه از بازار خارج شد. 

روز دوشنبه شاخص 2 هزار و 291 واحد پایین آمد و 223 میلیارد تومان پول حقیقی خارج شد. سه‌شنبه نیز شاخص 8 هزار و 29 واحد افت کرد و خروج پول به 416 میلیون تومان رسید.

روز چهار‌شنبه نیز شاخص کل 990 واحد ریزش کرد و برای پنجمین روز معاملاتی متوالی، پول حقیقی از بورس خارج شد که ارزش آن 51 میلیارد تومان بود. 

بدین ترتیب، در پایان معاملات چهارشنبه، شاخص کل 15 هزار و 18 واحد بالا‌تر از هفته پیش ایستاد تا بازدهی هفته شاخص بورس مثبت 0.69 درصد شود. اما شاخص هم وزن در پایان هفته نسبت به هفته پیشین 872 واحد پایین‎‌تر ایستاد و بازدهی منفی 0.1 درصدی را ثبت کرد.

در مجموع کل هفته 848 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد و میانگین روزانه خروج پول حقیقی 169 میلیارد تومان بود که نسبت به هفته پیشین رشد 101 درصدی داشته است. 

روند تغییرات ارزش معاملات خرد سهام در مجموع صعودی بود، میانگین ارزش معاملات خرد بورس در هفته اخیر 5 هزار و 335 میلیارد تومان بود که نسبت به رقم 4 هزار و 848 میلیاردی هفته پیشین، افزایش 10 درصدی داشته است. 

بنابراین شاخص در هفته اخیر به مرز 2.2 میلیونی نزدیک شد اما نتوانست از سطح مقاومت 2 میلیون و 200 هزار واحد عبور کند. با آنکه تحلیل گران تکنیکی از مقاومت در این سطح صحبت می‌کنند اما ناظران عمدتا علت عدم تداوم رشد بازار را در اخبار سیاسی جست‌وجو می‌کنند. در هفته اخیر، سپاه پاسداران به پایگاه‌های اسرائیلی در کردستان عراق و نیز به پایگاه‌های گروه‌های تروریستی در پاکستان حمله موشکی کرد. اما این حملات موشکی با پاسخ پاکستان و مواضع انتقادی کشورهای همسایه همراه شد. از این رو، می‌توان گفت ریسک‌های سیاسی که متوجه بازارهای ایران است افزایش یافت که نمود آن را در رشد قیمت ارز و ریزش بورس تهران دیدیم. بنابراین، در صورت فروکش کردن تنش‌های خارجی ایران و توقف واکنش‌های نظامی بازارها در ایران نیز می‌توانند به روند معمول برگردند، در غیر این صورت ریزش شاخص‌های بازار سهام دور از انتظار نخواهد بود.

021027