به گزارش اکوایران، در جریان معاملات روز جاری شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران زمستان سختی را شروع کرد. بازار بورس اوراق بهادار تهران با پایان دادند به اولین ماه زمستانی نه چندان خوب خود به استقبال دومین ماه از زمستانی می‌رود که با مصوبه‌ای جدید نقشه بازار سرخ رنگ‌تر شد.

 شاخص کل روز جاری را با افت 19 هزار واحدی تمام کرد و بازار با ارزش معاملاتی 5300 میلیارد تومانی کار را به پایان برد تا بحث داغ نرخ فرمول ابلاغی از سوی وزارت نفت نقل مجلس و محافل بورسی امروز باشد.

 به گفته فعالان و کارشناسان بازار سرمایه در مصوبه جدید نرخ فروش بنزین تغییر کرده که می‌تواند بر اساس گرید بنزین هر پالایشگاه و ترکیب وزنی آن در سبد فروش (تولید) کاهنده سود باشد.

 این طور که گفته می‌شود در این ابلاغیه نرخ فروش بنزین که قبلاً بر مبنای نرخ فوب سنگاپور بود به فوب خلیج فارس تغییر کرده است. که این نرخ در 2 سال اخیر به طور میانگین 4.3 دلار کمتر از نرخ سنگاپور بوده است.

 اتفاقی که در اردیبهشت ماه سال جاری با نرخ خوراک پتروشیمی‌ها برای بازار رخ داد حالا با فرمول خوراک پالایشی‌ها در حال تکمیل‌تر شدن است. تا جان بازار سرمایه زیر این ابلاغیه‌ها و مصوبه‌ها گرفته شود. و با تکرار دیر هنگام اطلاع رسانی چرا که تاریخ نامه منتشر شده در فضای مجازی 23 دی ماه سال جاری را نشان می‌دهد.

 خبر دیگری که در چند روز پایانی هفته در بین بازار دست به دست می‌شد موضوع 120 هزار خودرویی بود که رییس جمهور با عرضه آن به قیمتی نزدیک به حاشیه بازار مخالفت کرد. موضوعی که با جهش قیمتی خودروهایی همچون پارس و تارا در بازار مواجه شد.

 اما دیگر خبری که به عنوان داغ‌ترین خبرهای روزی‌های جاری دست به دست موضوع مالیات بر انتقال کارت به کارت در حساب‌های تجاری است. این در حالی است که برخی فروشنده‌ها تصور می‌کردند واریزی‌های کارت به کارت به حساب تجاری مبنای محاسبه مالیات نیست، سازمان امور مالیاتی تمامی واریزی‌ها به حساب‌های تجاری را به عنوان فروش اعلام کرده است.

 در بازار امروز نمادهای تاپیکو، شستا، شتران و شبندر جر نمادهایی بودند که بیشترین تاثیر منفی را روی شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران داشتند.

 گروه خودرویی 385 میلیارد تومان و گروه شیمیایی و فلزات اساسی به کمی اغماض نزدیک به 290 میلیارد تومان ارزش معاملات برای خود ثبت کرده‌اند و رتبه‌های اول و دوم را به خود اختصاص دادند.

 از سویی در ادامه خبرهای درگیری منطقه‌ای ایران وزیر خارجه عربستان سعودی در مصاحبه با یک رسانه آمریکایی گفت: «پیام ما خطاب به همه از جمله ایران این است که لازم است با یکدیگر همکاری کنیم تا از تشدید تنش‌ها جلوگیری کنیم.»

 فارس هم این‌طور نوشت که رویترز با استناد به رسانه‌های پاکستان گزارش داد دولت این کشور تصمیم گرفته به مناقشه با ایران پایان داده و روابط کامل دیپلماتیک با ایران را از سر بگیرد.

 بررسی تکنیکالی شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران

 در جریان معاملات روز جاری شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران با افت همراه شد و شاخص برای رسید به اعداد و ارقام بالاتر جا مانده است.

 البته خبر ابلاغیه جدید وزارت نفت آتشی بر روی نقشه بازار در روز جاری بود تا توان ادامه رشد از شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران گرفته شود. از طرف دیگر نیز خبر عدم عرضه 120 هزار دستگاه خودرو توسط خودروسازان به قیمت بازار کام سهام‌داران خودرو را تلخ کرد تا دولت بر این موضوع تاکید کند که قرار نیست خودرو را گران به دست مردم برساند بلکه قرار است گران‌تر عرضه کند. موضوعی که با افزایش قیمت خودروهایی همچون تارا و پژو پارس خود را در کف بازار نشان داد.

 اتفاقات و حواشی سیاسی دیگر در منطقه خاورمیانه باز هم ترس را برای سرمایه گذاری در بازار افزایش می‌دهد و همه اینها با عدم تغییر شاخص کل در روزهای جاری ظن مهندسی شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران را بیشتر می‌کند. رفتار نشان داده شده در نمودار شاخص کل بورس اوراق بهادار با واقعیت در حال جریان کاملاً متفاوت عمل می‌کند.

کل