به گزارش اکو ایران، در جریان معاملات روز جاری شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران باز هم با افت بیش از 1800 واحدی همراه شد تا از میانگین های 55 و 200 روزه اهالی تکنیکالیست بازار سرمایه فاصله معناداری گرفته باشد و همچون محدوده 2.2 میلیون واحدی که در تابستان از دست رفت و شاخص نتوانسته خود را بالاتر از آن ببیند شاخص و محدوده 2.1 میلیون واحدی نیز از دست رفت تا بالاخره مسئولان اقتصادی و بورسی پشت تریبون‌های خود برای اعلام وعده‌های جدید قرار بگیرند.

در چند هفته گذشته وزیر اقتصاد در خصوص ارائه بسته‌های حمایتی احتمالی برای حمایت از بازار سرمایه وعده داده بود که در جدید ترین مورد آن شاهد آن هستیم که رییس کل بانک مرکزی به همراه رییس سازمان بورس از وعده‌های جدید رونمایی کرده‌اند.

رئیس کل بانک مرکزی  و مجید عشقی رییس سازمان بورس گفته‌اند که اخبار خوبی برای بازار سرمایه داریم. رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار به سهامداران وعده داده است که عقب‌ماندگی بورس نسبت به بازارهای موازی جبران خواهد شد.

این موضوع و اتفاق دست خوش طنز اهالی بازار سرمایه قرار گرفت چرا که شاخص در محدوده‌ای قرار دارد که که هر طور شده است ظرف روز های آتی به مدار صعودی باز خواهد گشت و این وعده‌ها درست در جایی است که بازار قرار است برگشت احتمالی داشته باشد و این سیاست نخ نما شده این چند سال اخیر است و این موضوع هم حکایت سعدی علیه الرحمه را یادآور اهالی بازار سرمایه کرد که امیدوار بُود آدمی به خیر کسان / مرا به خیر تو امیدی نیست ، شر مرسان.

اما خبرهای خوردرویی در بازار امروز زیاد به چشم می‌خورد و نماد خودرو امروز در بازار توسط سازمان بورس تعیلق شد.

سازمان بورس در اطلاعیه‌ای اعلام کرده است که با توجه به عدم رعایت دستورالعمل‌ها توسط شرکت ایران خودرو ظرف مهلت یک ماهه‌ای که به این نماد داده شده است اقدامات خاصی از سوی این شرکت صورت نگرفته است و  به همین خاطر و با پایان مهلت یک ماهه، نماد معاملاتی شرکت ایران‌خودرو تعلیق خواهد شد.

و خبر دیگر اینکه شایعه عرضه حدود 60 هزار دستگاه به قیمت حاشیه بازار توسط خودروسازان قوت گرفته است و در انتظار تایید دولت‌مردان است. همچنین سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی گفته است که ایران‌ خودرو ملزم به عرضه ۱۰ هزار خودروی دپو  شده خود است.

از سویی هم مشخصات 13 خودروی وارداتی برای متقاضیان جدید اعلام شده است که برای خرید این محصولات باید 500 میلیون تومانی در حساب وکالتی خود بلوکه کنند. به این صورت که  متقاضیان پس از تعریف حساب وکالتی و بلوکه کردن وجه 500 میلیون تومانی در این حساب می‌توانند از امروز ١6 بهمن ماه تا ساعت ٢٣ و ٥٩ دقیقه روز جمعه 20 بهمن ماه ثبت‌نام خود در سامانه یکپارچه خودروهای وارداتی انجام داده و تنها یک اولویت از سبد محصولات اعلامی انتخاب کنند.

اما نمادها فولاد ، فملی و نماد فارس امروز تمام تلاش خود را به کار گرفتند تا بازار را به سمت منفی سوق دهند و بیشترین تاثیر منفی را روی بازار امروز داشته باشند.

بازهم گروه انبوه سازی بهتر از باقی نمادهای بازار عمل کرد و بازار این گروه رخ مثبتی داشت از سویی هم ارزش معاملاتی این گروه کماکان بیشتر از گروه خودرویی بود و حدود 277 میلیارد تومانی ارزش معاملاتی را برای خود ثبت کردند تا باز هم در رتبه اول جای گرفته باشد و خودرویی ها با ارزش معاملاتی در حدود 240 میلیارد تومان جایگاه دوم را از آن خود کنند.

بررسی تکنیکالی شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران 

حدود یک هفته کاری است که شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران از محدوده‌های حمایتی میانگین‌های 55 روزه و 200 روزه شاخص رو به پایین فاصله گرفته‌اند. فاصله‌ای که تا هفته پیش این انتظار را حداقل برای اهالی تکنیکالیست بازار ایجاد می کرد که این محدوده برای بازار یک سطح حمایتی قویی باشد.

اما بازار همچنان روند منفی را در پیش گرفت و با افت از این محدوده حمایتی فاصله گرفته است.

موضوعی که در روز های پیش در مورد آن صحبت کردیم امروز در این روزها در حال وقوع است. شکست سطح حمایتی که در تابستان سال جاری در محدوده 2.2 میلیون واحدی برای شاخص ایجاد شده بود در حال حاضر برای محدوده 2.1 میلیون واحدی رقم خورده است.

از منظر تکنیکالی شاخص کل با از دست دادن این سطح از حمایت برای رسیدن به اعداد و ارقام بالاتر نیاز به خبرها و اتفاقات خیلی خوبی است که البته باز هم در این روزها شاهد وعده های جدید از سوی مسئولان هستیم تا بازار بورس این اولویت اول دولت سیزدهم، مورد حمایت قرار بگیرد.

اندیکاتور RSI  در حال ورود به محدوده هیجان بیش فروش است و محدوده‌های 30 واحدی را نشان می‌دهد.

با افت 50 هزار واحدی شاخص از محدوده 2.150.000 تا 2.100.000 واحدی الگوی کلاسیک احتمالی اهالی تکنیکالیست بازار سرمایه نیز مردود شد تا بازار برای رسیدن به ارقام بالاتر روی واگرایی در تایم بلندمدت‌تر شاخص آن هم در اندیکاتور Rsi  حساب باز کند.

کل