به گزارش اکوایران 87.7 درصد از عرضه محصولات پلیمری در رینگ فیزیکی بورس کالای ایران ظرف سومین هفته از بهمن ماه معامله شد؛ فروکش انتظارات تورمی باعث شد تا از میزان رقابت قیمتی در رینگ پلیمرها ظرف این بازه زمانی کاسته شود و عمده رقابت‌های هیجانی مربوط به محصولاتی باشد که قیمت پایه آن همچنان براساس نرخ دلار 28 هزار و 500 تومانی تعیین می‌شود.

فروکش هیجان در رینگ پلیمرها

 بالغ بر 116 هزار و 876 تن محصول پلیمری ظرف سومین هفته از بهمن در رینگ فیزیکی بورس کالای ایران عرضه شد. برای این میزان محصول تقاضایی بالغ بر یک میلیون و 529 هزار تن در این بازار به ثبت رسید که در نهایت به فروش 102 هزار و 568 تن محصول از این بازار انجامید. به این ترتیب نسبت حجم معامله به عرضه در رینگ پلیمرها به 87.7 درصد رسید.

قیمت پایه محصولات پلیمری برای عرضه در رینگ فیزیکی بورس کالای ایران در سومین هفته از بهمن ماه کاهش داشت. با توجه به تعطیلی روز یکشنبه 22 بهمن ماه، قیمت‌های پایه 2 هفته‌ای اعلام شد و این عدم تغییر نرخ پایه برای 2 هفته باعث شد تا صنایع تکمیلی با آرامش خیال نسبت به خرید از رینگ فیزیکی بورس کالا اقدام کنند. در عین حال ظرف سومین هفته از بهمن ماه رالی صعود نرخ ارز در بازار آزاد متوقف و حتی معکوس شد و این موضوع نیز از تمایل متقاضیان در رینگ فیزیکی برای خریدهای هیجانی کاست، به این ترتیب رینگ محصولات پلیمری با کاهش رقابت قیمتی مواجه شد.

در عین حال ظرف هفته اخیر قیمت پایه محصولات پلیمری متاثر از رشد بهای جهانی افزایش داشت؛ اما تحلیلگران به استمرار این رشد قیمت در میان مدت امیدی ندارند؛ بنابراین رشد قیمت در شرایطی که پیش‌بینی‌ها کاهشی است باعث می‌شود تا از رقابت قیمتی کاسته شود.  

گرید بطری پیشتاز رقابت

پلی‌اتیلن ترفتالات بطری ظرف هفته معاملاتی گذشته با رقابت قیمتی 92 تا 96 درصدی به فروش رفت. فاصله میان نرخ ارز مورد استفاده در تعیین قیمت پایه و نرخ دلار در بازار آزاد محرک رقابت در رینگ پلی‌اتیلن ترفتالات بطری است. اگرچه نرخ ارز مورد استفاده در تعیین بهای پایه اغلب محصولات پتروشیمی به نرخ حواله ارز در بازار مبادله تغییر داده شده، اما نرخ ارز پلی‌اتیلن ترفتالات بطری همچنان دلار نیمایی 28 هزار و 500 تومانی است.

ظرف هفته گذشته دلار در بازار آزاد در کانال قیمتی 55 هزار تومان نوسان داشت؛ این نرخ ارز با بهای دلار 28 هزار و 500 تومانی فاصله 94 درصدی دارد. به این ترتیب باید اذعان کرد که رقابت در رینگ مواد اولیه تولید بطری کاملا متاثر از فاصله نرخ دلار در تعیین قیمت پایه و نرخ ارز در بازار آزاد است.

اگرچه سیاست‌گذار سعی دارد تا با تثبیت نرخ ارز، کنترل قیمت‌ها در بازار محصولات نهایی را محقق کند، اما انتظارات تورمی به رفتار معامله‌گران جهت‌دهی کرده و در نهایت تورم به قیمت نهایی کالاها جهت‌دهی می‌کند.  

افزایش مستمر عرضه پلی‌پروپیلن شیمیایی در رینگ فیزیکی بورس کالا از نیمه آذر ماه باعث شد تا این بازار به تعادل نزدیک شود؛ به این ترتیب در شرایطی که ظرف پاییز امسال این محصول با رقابت‌های بیش از 130 درصدی نیز به فروش رفته بود؛ پلی‌پروپیلن شیمیایی در هفته منتهی به 20 بهمن ماه با حداکثر رقابت 46 درصدی معامله شد.

البته رقابت 46 درصدی نیز در رینگ پ.پ شیمیایی در شرایط نرمال قابل توجه به شمار می‌رود؛ اما با توجه به روند فروش این محصول در سال جاری می‌توان گفت که معاملات پ.پ شیمیایی به آرامش رسیده است. این محصول تولید واحدهای مختلف ظرف سومین هفته از بهمن ماه با رقابت قیمتی 13 تا 46 درصدی به فروش رفت.