به گزارش اکوایران هر تن نیکل در معاملات آتی کامکس آمریکا ظرف روز جمعه نهم نوامبر با نرخ 15 هزار و 668 دلار به ازای هر تن معامله شد؛ این رقم کمترین بهای فروش آن پس از نوامبر 2020 بود و به این ترتیب این فلز در معاملات آتی کامکس آمریکا تا کف کانال قیمتی 39 ماه اخیر خود عقب نشست.

رکورد تاریخی ثبت شده برای این محصول مربوط به ابتدای مارس 2022 بود که واهمه از تبعات اقتصادی جنگ روسیه و اکراین باعث شد تا بهای هر تن نیکل در این بازار به 48 هزار دلار نیز برسد.

داده‌های اقتصادی چین به زیان نیکل تمام شد

در حالی نیکل در کانال قیمتی 15 هزار دلاری معامله می‌شود که این نرخ نسبت به بهای فروش آن در زمان مشابه ظرف سال گذشته حدود 43 درصد کمتر است. همچنین بازده این فلز در بازه ماهانه منفی 3.2 درصد و بازده هفتگی آن منفی 2 درصد شده است.

واهمه از تضعیف رشد اقتصاد جهانی با محوریت عقبگرد داده‌های اقتصادی چین عامل سقوط بهای نیکل در بازار جهانی بوده است. چین به‌عنوان بزرگترین بازار مصرف جهانی، ظرف سال‌های اخیر با عقبگرد تولید ناخالص ملی روبرو است، این موضوع تاثیر منفی مهم بر بازارهای کالایی دنیا برجای گذاشته است.

شاخص مدیران خرید رسمی چین برای ماه ژانویه برابر 49.2 واحد اعلام شد؛ این چهارمین ماه متوالی بود که این شاخص در این محدوده رکود یعنی کمتر از 50 واحد اعلام می‌شد؛ انتشار این داده در این وضعیت تاثیر منفی بزرگی بر بازارها برجای گذاشت.

رشد عرضه، سیگنال منفی بازارها

بر اساس پیش‌بینی گروه بین‌المللی مطالعات نیکل، پیش‌بینی می‌شود که عرضه نیکل در سال ۲۰۲۴ به میزان ۲۳۹ هزار تن از تقاضا برای این فلز پیشی بگیرد. این موضوع سیگنالی منفی موثری برای این فلز به همراه دارد.