به گزارش اکوایران عدم فرود تورم آمریکا مطابق ذهنیت تحلیلگران به زیان بازارهای کالایی تمام شد و در حالی که بر ارزش شاخص دلار آمریکا افزوده شد؛ افت بهای کامودیتی‌ها در رینگ جهانی رقم خورد.

رشد تورم آمریکا به زیان کامودیتی‌ها

شاخص قیمت مصرف‌کننده ایالات متحده آمریکا برای ماه ژانویه با رشدی 3.1 درصدی نسبت به دوره مشابه قبل اعلام شد؛ اگرچه از میزان رشد تورم برای مصرف‌کنندگان آمریکایی در این ماه نسبت به دوره مشابه قبل کاسته شد، اما میزان رشد تورم نسبت به پیش‌بینی اقتصاددانان شرکت‌کننده در نظرسنجی رویترز بیشتر بود و همین موضوع فعالان بازار را ناامید کرد.

در حالی تورم آمریکا برای ماه ژانویه رشدی 3.1 درصدی داشت که میزان رشد تورم برای ماه دسامبر 2023 نسبت به دوره مشابه قبل برابر 3.4 درصد بود؛ به این ترتیب از سرعت رشد تورم در ایالات متحده ظرف ژانویه کاسته شد؛ اما تحلیلگران پیش‌بینی رشد تورمی 2.9 درصدی را برای ژانویه داشتند و به این ترتیب داده‌های تورمی فعالان بازار را ناامید کرد و در حالی که از رشد شاخص دلار آمریکا حمایت کرد به سقوط یکباره بهای طلا به کمتر از 2000 دلار به ازای هر اونس انجامید و از نرخ هر بشکه نفت نیز کاسته شد.

ظرف ماه‌های اخیر معامله‌گران بازارهای مالی و کالایی دنیا به شروع پیش از موعد سیاست کاهش نرخ بهره از سوی فدرال‌رزرو در 2024 امیدوار شده بودند و این امیدواری زمینه صعود بهای طلا در بازار جهانی را فراهم کرده و از رشد بهای سایر کامودیتی‌ها و سبزپوشی بازارهای مالی حمایت کرده بود. با این وجود داده‌های تورمی آمریکا برای ماه ژانویه این امیدواری را از میان برد.

معامله‌گران فلزات در تعطیلات سال نوی چینی

واکنش بازار فلزات به خبر رشد تورم آمریکا در ماه ژانویه به مراتب کمتر از سایر بازارها بود؛ چین اصلی‌ترین بازار مصرف فلزات در تعطیلات سال نو به سر می‌برد و همین موضوع باعث شد تا واکنش‌ این فلزات به خبر داده‌های تورمی چین در ساعات ابتدایی پس از انتشار محدود باشد. با این وجود در پی بازگشایی بازارهای چین از هفته بعد، این محصولات نیز با سیگنال منفی رشد شاخص دلار مواجه خواهند شد.