به گزارش اکوایران هر تن سنگ‌آهن وارداتی به چین تا روز 21 فوریه تا کف کانال قیمتی 120 دلاری عقب نشست؛ این رقم کمترین بهای فروش این محصول پس از روزهای ابتدایی نوامبر 2023 بود. ضعف در بازار املاک چین مهم‌ترین دلیل افت نرخ سنگ‌آهن در بازارهای جهانی بود.

افت نرخ سنگ‎‌آهن شتاب گرفت

بهای هر تن سنگ‌آهن عیار 63.5 درصد وارداتی به بنادر تینجایین چین تا روز 20 فوریه تا کف کانال قیمتی 124 دلار به ازای هر تن عقب نشست؛ این در حالی بود که براساس گزارش پلتس بهای هر تن سنگ‌آهن عیار 62 درصد وارداتی به بنادر شمالی چین تا روز 20 فوریه با ثبت کاهش نرخ روزانه 5.3 درصدی تا کف کانال قیمتی 121 دلار و 95 سنت عقب نشست.

به این ترتیب از ابتدای سال میلادی تا 20 فوریه سنگ‌آهن عیار 63.5 درصد وارداتی به چین کاهش نرخی 12.6 درصدی را به ثبت رساند. بخش عمده‌ای از این افت نرخ ظرف روزهای اخیر و پس از اتمام زمان رسمی تعطیلات سال نوی چینی رقم خورد.

افت نرخ ادامه‌‌دار می‌شود؟

دفتر اقتصاددان ارشد استرالیا پیش‌بینی می‌کند که کاهش بهای سنگ‌آهن تا سال 2025 ادامه‌دار شود. افزایش عرضه و کاهش تقاضا برای این محصول از جمله عوامل اصلی این افت نرخ هستند.

با این وجود برخی موسسات مالی نظر متفاوتی در خصوص روند بازار سنگ‌آهن دارند؛ING Think، شاخه تحلیل اقتصادی و مالی شرکت خدمات مالی چندملیتی هلندی، معتقد است که قیمت سنگ آهن در سال جاری بی ثبات خواهد ماند زیرا بازار همچنان گوش به زنگ محرک‌های دولت پکن بوده و نسبت به این سیاست‌ها پاسخ می‌دهد.

اوا مانتی، استراتژیست بخش کالایی در ING Think گفت: ما انتظار داریم که سنگ‌آهن در سال 2024 با متوسط نرخ 120 دلار به ازای هر تن معامله شود؛ البته این نرخ در شرایطی محقق می‌شود که دولت چین همچنان اقدامات بیشتری برای حمایت از اقتصاد اجرایی کند، سنگ‌آهن همچنان به محرک‌های اقتصادی چین وابسته است.  

بحران مسکن به زیان سنگ‌آهنی‌ها تمام می‌شود

آغاز ساخت خانه‌های نوساز در چین ظرف سال 2023 کاهشی 23 درصدی داشت، این موضوع باعث کاهش تقاضا برای فولاد در این کشور شد، استمرار این رویه باعث می‌شود تا ظرف سال 2024 نیز بازار آهن و فولاد تحت فشار کاهش تقاضا قرار گیرد.  حدود 40 درصد تقاضای سنگ‌آهن چین به مصرف فولادهای ساختمانی می‌رسد، بنابراین روند بازار آهن و فولاد این کشور بر این بازار اثرگذرا می‌شود.