به گزارش اکوایران، سنگ‌آهن پس از ثبت یک دوره افت قیمت و عقب‌نشینی به سطح 128 دلار به ازای هر تن در روز هفدهم ژانویه، مجدد افزایشی شد؛ به نحوی که تا روز دوشنبه 29 ژانویه این محصول توانست کانال قیمتی 137 دلاری را بازپس بگیرد. هر تن سنگ‌آهن عیار 63.5 درصد وارداتی به بندر تیانجین چین با نرخ 137 دلار و 25 سنت مورد معامله قرار گرفت که این رقم بیشترین بهای فروش این محصول در بازه 20 روز اخیر بود. 

بازگشت سنگ‌آهنی‌ها به مسیر رشد

انتشار داده‌های ضعیف از بخش مسکن چین برای ماه پایانی سال گذشته میلادی و تاثیر منفی آن بر اقتصاد باعث شد تا بانک خلق چین اعلام کند که نسبت ذخایر مورد نیاز بانک‌ها برای اعطای وام را کاهش می‌دهد؛ تا به این ترتیب نقدینگی بیشتری به سیستم مالی این کشور اضافه شده و با حمایت از فعالیت‌های تولیدی و ساخت‌وساز، بازار مسکن چینی بهبود یابد. این تصمیم راند کاهش قیمت در بازار فولاد و سنگ‌آهن را متوقف کرد و زمینه‌ساز رشد قیمت در بازارها شد.

ظرف ماه دسامبر 2023 بهای مسکن در چین با شدیدترین سرعت از سال 2015 به بعد سقوط کرد؛ در عین حال در این ماه برای ششمین ماه متوالی از نرخ مسکن در چین کاسته شد، مجموع این داده‌ها نشان داد که وضعیت بازار مسکن در چین بغرنج است و بنابراین سیاست‌گذاران چینی برای بهبود رشد اقتصادی چاره‌ای جز افزایش محرک‌های اقتصادی ندارند.

کاهش تولید، حامی رشد نرخ میلگرد شد

بهای میلگرد در بازار داخلی چین ظرف ماه ژانویه به بیشترین نرخ در بازه ماهانه رسید، به نحوی که این محصول با قیمت 3 هزار و 952 یوآن به ازای هر تن معامله شد. تصمیم بانک خلق چین مبنی بر تحریک بخش ساخت مسکن با تسهیل شرایط اعطای وام، محرک بهای میلگرد در بازار داخلی چین بود. در عین حال داده‌های تولید بخش فولاد چین برای سال 2023 در شرایطی منتشر شد که نشان داد میزان تولید فولاد جهان در بازه سالانه کاهشی 15 درصدی داشته است، این داده‌ها نیز محرک بهای محصولات فولادی در بازار داخلی چین بود.