به گزارش اکوایران، در ابتدای هفته اخیر شاخص کل بورس تهران برای چهارمین روز متوالی ریزش کرد و 18 هزار و 517 واحد پایین آمد. همچنین 322 میلیارد تومان پول حقیقی از بازار خارج شد. 

روز یکشنبه شاخص 4 هزار و 723 واحد رشد کرد اما خروج سرمایه ادامه داشت که رقم آن 202 میلیارد تومان بود. روز دوشنبه شاخص 6 هزار و 610 واحد بالا آمد و 105 میلیارد تومان پول حقیقی خارج شد. 

سه‌شنبه نیز شاخص 739 واحد رشد کرد و خروج پول به 360 میلیارد تومان رسید. روز چهار‌شنبه شاخص کل 573 واحد ریزش کرد و برای سیزدهمین روز معاملاتی متوالی، پول حقیقی از بورس خارج شد که ارزش آن 213 میلیارد تومان بود. 

بدین ترتیب، در پایان معاملات چهارشنبه، شاخص کل 7 هزار و 686 واحد پایین‌تر از هفته پیش ایستاد تا بازدهی هفته شاخص بورس منفی 0.3 درصد شود. شاخص هم وزن نیز در پایان هفته نسبت به هفته پیشین 696 واحد پایین‌تر ایستاد و بازدهی منفی 0.1 درصدی را ثبت کرد.

در مجموع کل هفته هزار و 202 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد و میانگین روزانه خروج پول حقیقی 240 میلیارد تومان بود که نسبت به هفته پیشین رشد 24 درصدی داشته است. 

روند تغییرات ارزش معاملات خرد سهام در مجموع نزولی بود، میانگین ارزش معاملات خرد بورس در هفته اخیر 3 هزار و 482 میلیارد تومان بود که نسبت به رقم 3 هزار و 842 میلیاردی هفته پیشین، کاهش 9 درصدی داشته است. 

بدین ترتیب شاخص در این هفته در مجموع به روند نزولی خود ادامه داد. ناظران مشکل اصلی بازار را فقدان سرمایه و خروج آن از بازار می‌دانند. برخی ریشه این مشکل را در بازدهی بازارهای موازی می‌بینند و برخی نیز دولت و نهاد سیاست گذار را عامل افزایش ریسک سرمایه گذاری در بازار سهام می‌دانند. به هر حال آمارها نشان می‌دهد که بورس از باقی بازارهای دارایی عقب مانده و جذابیت کمتری برای سرمایه  گذاری دارد. در چنین شرایطی بدون اصلاحات اقتصادی در کشور نمی‌توان انتظار داشت بازار سرمایه رونق بگیرد. به عبارت دیگر، رشد جزیره‌ای و کوتاه مدت با شوک‌های خبری و بسته‌های حمایتی مشکل بازار سهام را حل نمی‌کند. اقتصاد ایران به مقررات زدایی، آزادسازی، کاهش مداخلات دولت، احترام به مالکیت خصوصی نیاز دارد تا در نهایت به رونق فضای کسب و کار در کشور منجر شود.

021202