به گزارش اکوایران، ظرف اولین هفته از اسفند ماه، واحدهای احیا بالغ بر 115 هزار تن محصول آهن‌اسفنجی با قیمت پایه‌ای برابر 12 هزار و 355 تومان در رینگ صنعتی بورس کالای ایران عرضه کردند. تمامی این عرضه‌ها با زمان تحویل فوری و حداکثر تا پایان اسفند ماه انجام شد. ظرف هفته‌های اخیر از محدودیت صنایع در زمینه تامین انرژی کاسته شده و افزایش تولید زمینه رشد عرضه با تحویل فوری را فراهم کرده است.

معامله 93 درصد عرضه‌ها

 خریداران آهن‌اسفنجی که عمدتا واحدهای فولادی هستند ظرف هفته ابتدایی اسفند ماه تقاضایی در حدود 153 هزار تن برای 115 هزار تن محصول عرضه شده در رینگ فیزیکی به ثبت رساندند. متقاضیان برای کسب سهم از عرضه‌ها به رقابت قیمتی با یکدیگر روی آوردند و در نهایت 106 هزار و 800 تن آهن اسفنجی از این رینگ معامله شد. به این ترتیب نسبت حجم معامله به حجم عرضه در رینگ هفته گذشته به 93 درصد رسید.

برتری تقاضا نسبت به عرضه در رینگ آهن‌اسفنجی باعث شد تا عمده متقاضیان برای کسب سهم از عرضه‌ها به رقابت قیمتی با یکدیگر دست بزنند و در نهایت حدود 93 درصد محصول عرضه شده در این بازار با میانگین قیمت 13 هزار و 490 تومان به ازای هر کیلوگرم محصول معامله شد. این رقم حدود 9 درصد گرانتر از قیمت پایه عرضه این محصول بود.

این در حالی بود که در آخرین روز عرضه آهن‌اسفنجی در بهمن ماه، رینگ فیزیکی این محصول میزبان عرضه بالغ بر 100 هزار تن محصول به شکل نقدی و سلف بود. برای این میزان محصول تقاضایی بالغ بر 135 هزار و 750 تن به ثبت رسید که در نهایت به فروش 94 هزار و 900 تن آهن‌اسفنجی از این بازار انجامید. به این ترتیب 95 درصد عرضه آهن‌اسفنجی در رینگ فیزیکی بورس کالا در آخرین هفته از بهمن ماه با میانگین قیمتی 13 هزار و 219 تومان به ازای هر کیلوگرم معامله شد.

اگرچه بر حجم عرضه آهن‌اسفنجی در رینگ فیزیکی بورس کالا ظرف روز شنبه پنجم اسفند نسبت به روز شنبه هفته گذشته برابر 28 بهمن ماه افزوده شد؛ اما افزایش انتظارات تورمی میان فعالان بازار با حمایت سیگنال مثبت ارزی باعث شد تا میانگین بهای فروش آهن‌اسفنجی نسبت به هفته قبل رشدی 250 تومانی به ازای هر کیلوگرم از این محصول داشته باشد.