به گزارش اکوایران؛ بازار سهام در سال‌های گذشته معمولا بیشترین میزان بازدهی خود را در دو ماهه انتهایی و فروردین ماه به ثبت رسانده است. روند انتهای سالی شاخص کل بورس تهران باعث شده تا این بازار مهم مشابه دیگر بازار‌های کشور، سنت شب عید داشته باشد و فعالان این بازار نیز در انتهای هر سال چشم امیدی به بهبود بازدهی سرمایه‌گذاری خود پیدا کنند.

بازار سهام در سال جاری چالش‌های متعددی را پشت سر گذاشته است. در ابتدای سال 1402 روند صعودی شاخص‌های سهامی با انتشار خبر افزایش نرخ گاز صنایع شکسته شد و روند معاملات به سمت رکود پیش رفت. قطع برق صنایع یا کاهش ظرفیت تولید به دلیل محدودیت‌های برقی در تابستان دومین مشکل اصلی شاخص‌های سهامی به شمار رفت. از سوی دیگر در تابستان امسال با اخبار آغاز روند افزایش سرمایه شرکت‌ها از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها، شاخص‌های سهامی حمایت شدند.

فصل پاییز امسال با روند رکودی معاملات سهامی آغاز شد که در آن امید به رشد شاخص‌های سهامی به واسطه اخبار تجدید ارزیابی زنده بود اما با شروع تنش‌های نظامی و سیاسی در خاورمیانه و تشدید روز به روز این تنش‌ها، ریسک سیاسی اوراق سهام افزایش یافت و بورس تهران بیش از پیش درگیر رکود معاملاتی شد. از سوی دیگر نیز انتشار صورت‌های مالی شش و نه ماهه در این مدت نیز نشان از تشدید انباشت زیان خودروسازان و بانک‌ها داشت که بازار سهام را تحت الشعاع قرار داد. در فصل سرما قطعی و محدودیت‌های گازی صنایع نیز ظرفیت تولیدات برخی از شرکت‌ها را کاهش داد.

ناامیدی معامله‌گران از اقتصاد چین

ضربه بازار سهام از اوراق 30 درصدی بانک مرکزی

بازار سهام در سال‌های اخیر نشان داده است که بسیاری از فعالان این بخش از اقتصاد کشور، علم درست و متناسبی نسبت به بازار سهام ندارند و ضعف دانش‌های مالی در بین کد‌های حقوقی و حقیقی موجب شده تا بسیاری از تغییرات بازار سهام بر خلاف ارزش مالی یا بنیادی رخ دهد. از سوی دیگر نیز اظهارات ضد و نقیض برخی از تحلیل‌گران و مسئولان بازار موجب شده تا اعتماد فعالان بازار کاسته شده و بورس تهران با تصمیمات متناوب فعالان بازار روبرو باشد.

021207

مسئله حائز اهمیت در خصوص اوراق 30 درصدی بانک مرکزی و تأثیر آن بر بازار سهام نیز به دانش مالی فعالان این بازار و اعتماد اندک آن‌ها مربوط می‌شود. بانک مرکزی در اطلاعیه‌های خود و تحلیل‌گران نیز در تحلیل‌ها عنوان کرده‌اند که این اوراق هیچ تأثیری بر بازار سهام ندارد اما فعالان بورس تهران با انتشار خبر این اوراق، دست به فروش بیش از پیش سهم‌های بانکی زدند.

حال این در زمانی رخ داده است که کمتر از یک ماه تا انتهای سال فاصله داریم و سرمایه‌گذاری در موقعیت‌های سهامی چشم انتظار روندی صعودی برای شاخص‌های سهامی هستند.

ردیابی سود و زیان سایپا دیزل در دو فصل اخیر